Data publikacji: 23.04.2009

Pakiet rozwiązań dla rynku usług transportu drogowego

Mniej pustych przewozów, możliwość dłuższej pracy kierowców autokarów i dokładne kontrole firm spedycyjnych, to kluczowe elementy pakietu rozwiązań
legislacyjnych, które zatwierdził Parlament Europejski.


Celem proponowanych rozwiązań jest unowocześnienie zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego
oraz rynku usług towarowego transportu drogowego.

Propozycje projektów legislacyjnych przyjętych dziś przez Parlament będą miały znaczący wpływ na funkcjonowanie rynku drogowych przewozów towarowych, na którym działa łącznie ponad 900 tys. przewoźników i który zatrudnia 4,6 miliona pracowników w UE.

Kabotaż

Dostęp do rynku międzynarodowych przewozów drogowych i kabotażowych jest obecnie regulowany przepisami dwóch rozporządzeń i dyrektywy z początków lat 60. Na rynku wewnętrznym transport międzynarodowy między państwami
członkowskimi został całkowicie zliberalizowany, lecz w przypadku kabotażu wciąż istnieją pewne ograniczenia. W propozycjach uzgodnionych uprzednio z państwami członkowskimi Parlament podtrzymał stanowisko, zgodnie z którym w
ciągu tygodnia przewoźnik może dokonać trzech przewozów kabotażowych.

W tym okresie przewoźnik może dokonać przewozu kabotażowego towarów w państwach członkowskich znajdujących się na jego trasie w ciągu trzech dni od momentu przekroczenia granicy bez ładunku. Można będzie wykonać tylko jedną usługę przewozu w każdym państwie członkowskim, nie więcej niż trzy w ciągu tygodnia.

Te zasady zaczną obowiązywać 6 miesięcy od opublikowania rozporządzenia.

Dostęp do rynku dla usług autokarowych i autobusowych

Parlament przyjął również projekt rozporządzenia, którego celem jest uproszczenie zasad świadczenia usług przewozów autokarowych. W toku prac legislacyjnych posłowie zaproponowali poprawkę, która umożliwi kierowcom
zatrudnionym w międzynarodowych okazjonalnych usługach transportowych odroczyć cotygodniowy okres wypoczynku o 12 kolejnych okresów 24-godzinnych pod określonymi warunkami. Do tej pory kierowcy musieli wykorzystywać jeden
dzień na odpoczynek co sześć dni w podróży. Przewoźnicy musieli więc zatrudniać lokalnych kierowców do prowadzenia autokarów lub wysyłać dwóch kierowców na każdą organizowaną wycieczkę objazdową, a to podnosiło koszty
dla korzystających z tej oferty.

Zasada "12 dni pracy" zacznie obowiązywać od stycznia 2010 roku.

Warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego

Celem kolejnego rozporządzenia jest ustalenie warunków, które należy spełniać, aby móc prowadzić działalność przewoźnika drogowego, ustalenie warunków zatrudnienia zarządzającego transportem oraz wzmocnienie systemu wydawania zezwoleń i kontroli przez właściwe organy oraz rejestrowania i analizy wniosków. Rozporządzenie ma na celu także uregulowanie kwestii rejestrów elektronicznych i ochrony zawartych w nich danych i stworzenie systemu wzajemnego uznawania dyplomów oraz ustalenie sankcji i praw pierwszeństwa.

Zarządzający transportem muszą być obywatelami lub posiadać prawo pobytu w kraju członkowskim. Projekt pozbawia przewoźników o wątpliwej opinii możliwości używania adresów skrzynki pocztowej lub przynajmniej utrudnia takie praktyki. Zdarza się bowiem, że przedsiębiorstwo jest formalnie zarejestrowane w jednym państwie członkowskim, ale w rzeczywistości prowadzi działalności w innym.

Wszystkie trzy propozycje zostały wstępnie uzgodnione z państwami członkowskimi (Radą), dlatego głosowanie w Parlamencie Europejskim i formalne zatwierdzenie przez ministrów państw członkowskich UE zakończy prace legislacyjne nad tymi wnioskami.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.