Data publikacji: 22.10.2024
.
We wtorek posłowie utorowali drogę do lepszego zarządzania przestrzenią powietrzną w UE, umożliwiając więcej bezpośrednich lotów i mniej opóźnień oraz wspierając neutralność klimatyczną.
- Wiążące cele, aby zapewnić bardziej wydajne i ekologiczne loty
- Opłaty za loty zachęcające do korzystania z tras o niskim zużyciu paliwa
- Większa konkurencja w usługach nawigacji lotniczej
Reforma zasad Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, uzgodniona już w negocjacjach z Radą w marcu ubiegłego roku, wzmacnia krajowe plany skuteczności działania dla obsługi lotów i pomoże poprawić zarządzanie przestrzenią powietrzną UE. Plany te zawierać będą wiążące cele i zachęty, aby loty były bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska. Powołana zostanie niezależna rada ds. oceny skuteczności działania, która będzie pomagać Komisji i państwom członkowskim UE w podejmowaniu decyzji dotyczących wdrażania tych planów.
Ponadto Komisja przyjmie unijne cele w zakresie skuteczności działania dotyczące przepustowości, efektywności kosztowej, klimatu i czynników środowiskowych dla nawigacji lotniczej, które będą poddawane przeglądowi co najmniej raz na trzy lata.
Bardziej ekologiczne opłaty za loty
Posłowie zapewnili przepis, który powierza Komisji zadanie oceny, w jaki sposób opłaty nakładane na użytkowników przestrzeni powietrznej (linie lotnicze lub prywatnych operatorów samolotów) za zapewnianie obsługi lotów mogłyby zachęcić ich do stania się bardziej przyjaznymi dla środowiska, na przykład poprzez stosowanie najbardziej paliwooszczędnych dostępnych tras lub alternatywnych czystych technologii napędowych.
Większa konkurencja
Kolejnym kluczowym postulatem posłów podczas negocjacji było zachęcenie do konkurencji na rynku nawigacji powietrznej. Nowe przepisy dają możliwość zamawiania przez instytucje zapewniające obsługę ruchu lotniczego innych dostawców usług, takich jak służby łączności, meteorologiczne lub informacji lotniczej, na warunkach rynkowych.
Kolejne kroki
Współprawodawcy zatwierdzili już nowe przepisy - Rada zrobiła to 26 września. Wejdą one w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Podczas gdy większość przepisów będzie miała zastosowanie od tej daty, inne przepisy (np. kary za naruszenie nowych przepisów; niezależność krajowego organu nadzoru) wejdą w życie dopiero dwa lata później.