Data publikacji: 16.12.2010

Parlament Europejski przyjął wczoraj po długich negocjacjach budżet na 2011 rok.

Jego sprawozdawczynią była Sidonia Jędrzejewska, posłanka do PE z Wielkopolski. Parlament (...) uwzględnił większość priorytetów, na których zależało posłom, zachowując jednocześnie limit wydatków zaproponowany przez państwa członkowskie.


W ramach negocjacji budżetowych posłowie uzgodnili z Radą i Komisją realizację wielu celów politycznych związanych z procedurą budżetową.

W budżecie na 2011 rok znalazło się więcej środków na priorytety określone przez Parlament, takie jak badania, innowacje, edukację, energetykę i wsparcie dla Palestyny, utrzymując jednak w ryzach ogólny poziom wydatków. Kilka przykładów finansowania niektórych zadań priorytetowych znajduje się poniżej (wszystkie wielkości to wartości po stronie zobowiązań).
1a Wzrost i zatrudnienie: Konkurencyjność - Posłowie przeznaczyli zwiększone środki na programy ustawicznego kształcenia zawodowego (+€18 mln), program na rzecz innowacyjności i przedsiębiorczości (+€10 mln) i program inteligentna energia dla Europy (+€10 mln).
1b Wzrost i zatrudnienie: Spójność - posłowie dodali nową linię budżetową w wysokości 2,5 mln euro na strategię Morza Bałtyckiego.
2 Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona - +€6,7 mln na program Life+, +€2 mln na  wsparcie gospodarowania zasobami rybnymi. 
3a Wolność, Bezpieczeństwo i Sprawiedliwość - +€2,35 mln na program Daphne na rzecz walki z przemocą wobec kobiet i dzieci oraz +€1 mln na zapobieganie aktom terrorystycznym.
3b Obywatelstwo - +€4 mln na wsparcie Specjalnych Igrzysk Olimpijskich (paraolimpiady) w Atenach oraz +€3 mln na program Młodzież w działaniu.
UE na arenie międzynarodowej - +€100 mln dla Palestyny, na rzecz procesu pokojowego i UNRWA,  
W większości linii budżetowych posłowie przyjęli poziom wydatków proponowany przez Komisje Europejską w propozycji budżetu z 26 listopada: poziom zobowiązań w kwocie 141,8 mld euro oraz płatności na poziomie 126,5 mld euro. Parlament zawsze przywiązywał większą wagę do poziomu zobowiązań, ponieważ to one decydują o wielkości przyszłych wydatków.
Ponadto, zgodnie z porozumieniem Rady, Parlamentu i Komisji, jeśli będą potrzebne dodatkowe pieniądze na wypełnienie zobowiązań prawnych UE, zostaną wprowadzone poprawki do budżetu, ponieważ w budżecie Unii nie może być deficytu.

Budżet 2011
Budżet 2010
Perspektywa finansowa  2011
Budżet  2011
Dział
Zobowiązania
Płatności
Zobowiązania
Płatności
Zobowiązania
Płatności
1a Wzrost i zatrudnienie: Konkurencyjność
14.863
11.343
12,987
-
13.521
11.628
1b Wzrost i zatrudnienie: Spójność
49,387
36.371
50.987
-
50,981
41,652
2 Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona
59.499
58.136
60.338
-
58.659
56.379
3a Wolność, Bezpieczeństwo i Sprawiedliwość
1.006
739
1.206
-
1.139
813
3b Obywatelstwo
681
672
683
-
683
646
4. UE na arenie międzynarodowej
8.141
7.788
8.430
-
8.754
7.238
5 Administracja  
7.907
7.907
8.334
-
8.173
8.172
Łącznie
141.484
122.955
142.965
134.280
141.909
126.527
Jako % DNB
1.17%
1.02%
1,14%
1.07%
1,13%
1.01%
 
Polityczne żądanie Parlamentu Europejskiego - własne źródła finansowania
Oprócz rozmów o samym budżecie Parlament wysunął w trakcie negocjacji szereg żądań o charakterze politycznym, które sprowadzały się do praktycznej implementacji zapisów Traktatu Lizbońskiego. Parlament wysunął siedem żądań, które zostały zawarte w rezolucji przyjętej w październiku. Główne z nich dotyczyły zaangażowania Parlamentu w negocjacjach nad przyszłą perspektywą finansową oraz nad systemem własnych źródeł finansowania. W przypadku tego ostatniego Komisja Europejska wystąpi z formalna propozycją do końca czerwca 2011 roku, co umożliwi prowadzenie rozmów nad tym zagadnieniem jednocześnie z rozmowami nad przyszłą wieloletnią perspektywą finansową. Konieczność zaangażowania Parlamentu w tę procedurę jest zapisana w Traktacie (Art. 312.5, 324 i 311), ale wymaga jeszcze praktycznego wdrożenia.
 
Zaangażowanie Parlamentu w przyszłych negocjacjach
Po prawie dwóch miesiącach rozmów, parlamentarni negocjatorzy osiągnęli porozumienie z Radą, które zostało poparte przez państwa członkowskie. Zawiera ono zobowiązanie następnych czterech krajów sprawujących prezydencję (Węgier, Polski, Danii i Cypru) do uwzględniania roli Parlamentu.
Parlamentowi udało się również przekonać do systematycznej oceny europejskiej wartości dodanej w przyjmowanych projektach prawnych i jej finansowania. Zostanie przygotowany raport szacujący koszty braku rozwiązań wspólnotowych oraz ewaluacja korzyści synergii budżetu UE i budżetów krajowych. Parlament chce w ten sposób zapewnić, że podatnicy unijni uzyskują najlepszą relację jakości do ceny.
Osiągnięto także kompromis w sprawie nowych priorytetów wynikających z Traktatu Lizbońskiego, dla których nie uwzględniono jeszcze środków w budżecie na 2011 rok. Komisja Europejska zobowiązała się do zbadania, jak te nowe obszary priorytetowe można zwiększyć w budżecie na 2012 i 2013.
W przeciwieństwie do lat poprzednich obecna dyskusja o tych istotnych kwestiach toczyła się na odpowiednim poziomie, z udziałem premiera Belgii Leterme, przewodniczącego Komisji Barroso oraz wielu szefów rządów i głów państw.
Kwestię elastyczności w budżecie - reagowania na nieprzewidziane wydatki w przypadku zagrożenia lub nowych zadań UE i finansowanie projektu badawczego syntezy jądrowej ITER pozostawiono do rozwiązania w późniejszym terminie, ponieważ nie zostało osiągnięte porozumienie pomiędzy Parlamentem i Radą.
Źródło: Parlament Europejski

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.