Data publikacji: 16.12.2009
Na mocy przepisów UE w dziedzinie pomocy państwa Komisja Europejska zatwierdziła polski plan przewidujący rekompensatę dla Poczty Polskiej za straty netto ponoszone w związku ze świadczeniem usług publicznych w okresie od 2006 do 2011 r. Komisja uznała, że mechanizm rekompensaty jest zgodny z art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przy spełnieniu pewnych warunków.
W szczególności Polska musi poprawić ustawę regulującą obowiązek świadczenia usług publicznych przez Pocztę Polską oraz zadbać o to, aby wszelkie istotne zmiany w metodzie podziału kosztów na potrzeby płatności rekompensaty były zgodne z zasadami rachunku kosztów określonymi w art. 14 dyrektywy pocztowej UE (97/67/WE).
Neelie Kroes, komisarz ds. konkurencji, stwierdziła: „Cieszę się, że obecny plan nie stwarza ryzyka wypłacania Poczcie Polskiej nadmiernych rekompensat za wywiązywanie się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, o ile wymagane przez nas poprawki zostaną wprowadzone bezzwłocznie”.
Poczta Polska jest operatorem świadczącym powszechne usługi pocztowe na terenie Polski. Jej działalność nie ogranicza się jednak do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, lecz obejmuje również pocztowe, finansowe i inne usługi niewchodzące w zakres jej zadań związanych ze świadczeniem usług publicznych.
W kwietniu 2004 r. władze polskie zgłosiły program pomocy, który przewidywał rekompensatę dla Poczty Polskiej za ewentualne straty netto z tytułu wykonywania powierzonych jej zadań w ramach świadczenia usług publicznych. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w dniu 29 czerwca 2005 r. (zob. IP/05/811), które zamknięto częściowo dnia 9 stycznia 2007 r. w odniesieniu do okresu 2004-2005, ponieważ w tych dwóch latach Poczta Polska nie otrzymała żadnych rekompensat.
Komisja oceniła środek pomocy w świetle wspólnotowych ram dotyczących pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (zob. IP/05/937 i MEMO/05/258), które dopuszczają taką rekompensatę, o ile świadczona usługa jest faktycznie usługą publiczną, usługę powierzono przedsiębiorstwu na mocy aktu prawnego, który zawiera elementy określone w ramach wspólnotowych, oraz przedsiębiorstwo nie otrzymuje nadmiernej rekompensaty, która mogłaby prowadzić do subsydiowania skrośnego działalności niezwiązanej ze świadczeniem usług publicznych. Komisja uznała, że środki proponowane przez Polskę są zgodne z ramami wspólnotowymi z zastrzeżeniem pewnych zmian, które należy wprowadzić do ustawy regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych.
W szczególności Komisja zobowiązała Polskę do poprawienia parametrów obliczania, kontrolowania i przeglądu rekompensat, aby uniknąć nadmiernej rekompensaty oraz do zmiany ustaleń dotyczących zwrotów nadwyżek rekompensat. Ponadto Polska musi zapewnić zgodność wszelkich istotnych zmian wprowadzanych w polskim systemie księgowości w okresie obowiązywania programu z art. 14 dyrektywy pocztowej UE (97/67/WE) i ma obowiązek informować Komisję o takich zmianach w terminie trzech miesięcy od ich wprowadzenia. Komisja zatwierdziła środek do dnia 31 grudnia 2011 r.
Warto dodać, że Poczta Polska powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną, stanowiącą w 100% własność Skarbu Państwa. Wskutek tego utraciła ona status prawny, który uniemożliwiał postawienie jej w stan upadłości, co było równoważne z nieograniczoną gwarancją państwa. Obecnie spółka podlega powszechnym zasadom postępowania upadłościowego.
Jawna wersja decyzji zostanie udostępniona w Rejestrze pomocy państwa (State Aid Register) umieszczonym na stronie internetowej DG ds. Konkurencji pod numerem sprawy C 21/2005, po wyjaśnieniu kwestii poufności. Wykaz nowych decyzji dotyczących pomocy państwa opublikowanych w Internecie i w Dzienniku Urzędowym zamieszczany jest w cotygodniowym internetowym biuletynie pomocy państwa (State Aid Weekly e-News).
IP/09/1930
Bruksela, 15 grudnia 2009 r.
Pomoc państwa: Komisja zatwierdza plan udzielenia przez Polskę pożyczki w kwocie 40,5 mln PLN na restrukturyzację zakładów farmaceutycznych POLFA
Na mocy przepisów UE w dziedzinie pomocy państwa Komisja Europejska zatwierdziła pożyczkę w wysokości 40,5 mln PLN (ok. 10 mln EUR), jakiej Polska zamierza udzielić na restrukturyzację Tarchomińskich Zakładów Farmaceutycznych „POLFA” S.A. Komisja uznała, że pomoc jest zgodna z wytycznymi wspólnotowymi w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji (zob. MEMO/04/172). W szczególności wzięła pod uwagę to, że kwota pomocy jest ograniczona do minimum niezbędnego do wdrożenia planu restrukturyzacji, że przewidziano środki wyrównawcze pozwalające uniknąć nadmiernego zakłócenia konkurencji oraz że plan restrukturyzacji zapewnia przywrócenie przedsiębiorstwu długoterminowej rentowności.
Neelie Kroes, komisarz ds. konkurencji, stwierdziła: „Komisja jest zadowolona z faktu, że pomoc umożliwi POLFIE odzyskanie rentowności w perspektywie długoterminowej bez nadmiernych zakłóceń konkurencji. Na przykładzie tej sprawy można się przekonać, jak wytyczne Komisji w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji z 2004 r. oraz tymczasowe ramy prawne wzajemnie się uzupełniają, ponieważ te ostatnie nie mają zastosowania do przedsiębiorstw, które znajdowały się w trudnej sytuacji przed 1 lipca 2008 r.”.
POLFA jest dużym przedsiębiorstwem produkującym podstawowe wyroby farmaceutyczne z siedzibą w województwie mazowieckim, które jest obszarem o wyjątkowo niskim poziomie życia i wysokim bezrobociu. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowych wyrobów farmaceutycznych do stosowania u ludzi i leków weterynaryjnych. Posiada ono niewielki udział w polskim rynku i znikomy udział w rynku europejskim.
W dniu 11 sierpnia 2009 r. władze polskie zgłosiły Komisji plan przyznania pomocy ad hoc w wysokości 40,5 mln PLN, aby umożliwić POLFIE realizację pięcioletniego planu restrukturyzacji. POLFA otrzymała już pomoc na ratowanie w kwocie 20,5 mln PLN, zatwierdzoną przez Komisję w dniu 23 grudnia 2008 r. (sprawa N509/2008).
Komisja uznała, że POLFA kwalifikowała się do otrzymania pomocy na restrukturyzację, ponieważ w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie otrzymała żadnej innej pomocy na ratowanie czy restrukturyzację. Komisja doszła do wniosku, że pomoc była zgodna z wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji z 2004 r. (zob. MEMO/04/172). Kwota pomocy jest bowiem ograniczona do niezbędnego minimum, plan restrukturyzacji stwarza szansę przywrócenia przedsiębiorstwu długoterminowej rentowności i przewiduje wystarczające środki wyrównawcze, mające zapobiec nadmiernemu zakłóceniu konkurencji.
W szczególności POLFA zobowiązała się do wycofania się z rynku leków weterynaryjnych oraz z rynku substancji aktywnych. Zważywszy na niewielki udział w rynku przedsiębiorstwa będącego beneficjentem pomocy, Komisja uznała, że środki te są wystarczające, by zrównoważyć ewentualne zakłócenia konkurencji.
Decyzja zostanie udostępniona w Rejestrze pomocy państwa (State Aid Register) na stronie internetowej DG ds. Konkurencji po wyjaśnieniu wszystkich kwestii związanych z poufnością sprawy. Wykaz nowych decyzji dotyczących pomocy państwa opublikowanych w Internecie i w Dzienniku Urzędowym zamieszczany jest w cotygodniowym biuletynie internetowym dotyczącym pomocy państwa (State Aid Weekly e-News).