Data publikacji: 19.03.2015

Ponad 211 mln euro na lepszy transport publiczny w Polsce

Komisja Europejska zatwierdziła kwotę 211 mln euro pochodzącą z Funduszu Spójności dla trzech dużych projektów, które przyczynią się do większego zrównoważenia transportu w polskich regionach.


Projekty obejmują: zakup taboru kolejowego dla aglomeracji warszawskiej, podobną inwestycję dotyczącą województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego oraz rozbudowę i modernizację trasy tramwajowej w Łodzi.

 
Dzięki projektom polepszy się jakość transportu w zakresie dostępności, szybkości, częstotliwości, bezpieczeństwa i komfortu. Inwestycje finansowane są w ramach Polskiego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko" w ramach priorytetu „Transport przyjazny środowisku".
 
Komisarz ds. polityki regionalnej, Corina Creţu, zatwierdzając inwestycję, zaznaczyła: „Korzyści płynące z tych trzech projektów ukazują, jak ważne jest dalsze inwestowanie w transport publiczny. Inwestycjezapewniądojeżdżającympoprawę warunkówpodróży,wyższykomfort, większe bezpieczeństwoi krótszy czasprzejazdu."
 
Projekt „Zakup taboru w transporcie do przewozu pasażerów w aglomeracji warszawskiej" obejmuje zakup 12 pięcioczęściowych zespołów elektrycznych do obsługi wielu jednostek kolejowych funkcjonujących w regionie mazowieckim. W roku 2016 będzie on służył prawie 1,5 mln pasażerów. Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, finansuje 40 mln euro z całkowitego kosztu inwestycji wynoszącego 61,5 euro.
 
Projekt „Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń między województwami: małopolskim, podkarpackim, śląskim i świętokrzyskim" obejmuje zakup 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, finansuje 43,5 mln euro z całkowitego kosztu inwestycji wynoszącego 66,9 euro.
 
Projekt „Rozbudowa i modernizacja trasy tramwajowej ze wschodu na zachód (Retkinia – Olechów) wraz z systemem zasilania i systemu sterowania ruchem kierunkowym" obejmuje modernizację istniejącej linii tramwajowej w Łodzi, budowę dodatkowego odcinka oraz nowy system zarządzający lokalnym ruchem. Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, finansuje 127,7 euro z całkowitego kosztu inwestycji wynoszącego 177,8 euro.
 
Kontekst
Są to "duże projekty", których łączna wartość (łącznie z podatkiem VAT) wynosi powyżej 50 mln euro, a zatem podlegają szczególnemu zatwierdzeniu przez Komisję Europejską. Pozostałe typy projektów są zatwierdzane na poziomie krajowym lub regionalnym.
Decyzja o współfinansowaniu tych projektów dotyczy okresu finansowania 2007-2013. Na inwestycje w Polsce przeznaczono wówczas około 67 mld euro z funduszy polityki spójności. W latach 2014-2020 będzie to 77,3 miliardów euro (w cenach bieżących).


Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.