Data publikacji: 12.07.2016

Ponad 475 mln euro na infrastrukturę kolejową w Polsce

Komisja zatwierdziła kontynuację ośmiu dużych projektów zakładających poprawę infrastruktury kolejowej w Polsce w latach 2014-2020. Realizację projektów rozpoczęto w latach 2007–2013. Dotyczą one setek kilometrów linii kolejowych biegnących przez różne regiony Polski.


Odcinki te zostaną zmodernizowane zgodnie z celami inwestycji finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Cele te zakładają promowanie zrównoważonego transportu, usunięcie „wąskich gardeł" w najważniejszej infrastrukturze sieciowej i poprawę jakości połączeń na poziomie UE wzdłuż głównych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
 
W latach 2014–2020 w projekty te zainwestowanych zostanie ponad 475 mln EUR z Funduszu Spójności. Komisarz ds. polityki regionalnej Corina Creţu powiedziała: „Inwestycje te przyczynią się do poprawy połączeń w kraju, do szybszej, bezpieczniejszej i bardziej przyjaznej dla środowiska mobilności i połączą Polskę z ogólnounijnymi sieciami transportu. Modernizacja infrastruktury kolejowej nie tylko zwiększa konkurencyjność gospodarczą regionu, ale także ma pozytywny wpływ na środowisko, a także na jakość codziennego życia obywateli. Dlatego jestem szczególnie dumna z tych projektów."
 
W ramach czterech projektów, na które z Funduszu Spójności przeznaczy się 319,3 mln euro, usprawnione zostaną połączenia między województwem mazowieckim i łódzkim. Projekty zakładają modernizację istniejących linii kolejowych, poprawę bezpieczeństwa i skrócenie czasu przejazdu, zarówno w przypadku pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Dzięki tym projektom poprawią się połączenia z i do Warszawy.
 
Komisja Europejska zainwestuje również 74,6 mln euro w realizację projektu w województwie wielkopolskim w celu dokończenia modernizacji linii kolejowej na odcinku Czempiń–Poznań, który stanowi część korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk–Adriatyk.
 
Linie kolejowe biegnące przez województwo pomorskie, również w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk, zostaną zmodernizowane dzięki trzem projektom o wartości 81,5 mln euro. Inwestycje te mają przede wszystkim na celu poprawę jakości połączeń między Gdańskiem a Gdynią, w tym poprawę połączeń kolejowych z portem w Gdańsku, co przyczyni się do zmniejszenia zatorów komunikacyjnych w tych obszarach miejskich.
 
Więcej informacji na temat inwestycji finansowanych ze środków europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w Polsce jest dostępnych tutaj.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.