Data publikacji: 25.02.2015

Powrót do szkoły

María Paucar ma 17 lat i nie ma wykształcenia - musiała rzucić szkołę, żeby pomóc matce.


Od 13 roku życia dziewczyna pracuje w sklepie spożywczym. Pedro Quiñonez też musiał porzucić edukację, bo jego rodzice i czworo rodzeństwa potrzebuje wsparcia. W Ekwadorze wielu nastolatków rezygnuje ze szkoły i idzie do pracy, żeby finansowo pomóc rodzinie. Jednak dzięki Unii Europejskiej wielu dostaje szansę powrotu do nauki.           
             
Rok 2015 jest szczególny dla pomocy rozwojowej. Jest to pierwszy rok w historii europejskiego roku tematycznego poświęcony działaniom zewnętrznym Unii Europejskiej i roli Europy na świecie. Dla europejskich organizacji rozwojowych jest to wyjątkowa okazja do pokazania, jak Europa angażuje się w walkę z ubóstwem na całym świecie, oraz do zainteresowania tą pomocą większej liczby Europejczyków i zaangażowania ich w nią. W ramach obchodów ERR prezentujemy „historie tygodnia” prezentujące postacie z całego świata, które zyskały pomoc dzięki europejskim działaniom.
Historie prezentowane w lutym poświęcone są edukacji.   
             
 
María mieszka w Andach, w prowincji Cotopaxi i od 13 roku życia, czyli od kiedy skończyła szkołę podstawową, pracuje w sklepie spożywczym. To wtedy zrezygnowała ze swoich marzeń. Kto wie – może kiedyś uda jej się znaleźć jakąś lepszą pracę, ale María czuje, że ta perspektywa jest bardzo odległa a szanse na jej realizację niewielkie.
Pedro mieszka od małego w Guayaquil, największym mieście w kraju, dokąd jego rodzice przyjechali szukać pracy i lepszego życia. Jego ojciec pracuje jako murarz, a mama opiekuje się czworgiem jego rodzeństwa. Pedro wie, że bez wykształcenia nie poradzi sobie w przyszłości. Próbował już parę razy szukać zatrudnienia, ale skończył tylko podstawówkę, a bez matury nie chcą go przyjąć do pracy, o jaką się stara.
María i Pedro wielokrotnie próbowali zapisać się do różnych szkół, ale odpowiedź była zawsze taka sama: „W tym wieku nie możemy was już przyjąć”. Żadne z nich nie chciało próbować nauki w innym systemie, bo zawsze marzyli o normalnej szkole, gdzie są koledzy, nauczyciele, klasy i zajęcia, boisko i biblioteka. A to nie było możliwe, bo szkoły zawsze przeznaczone były dla dzieci, które nie mają opóźnienia w nauce lub u których jest ono niewielkie.
Dzisiaj tysiące młodych Ekwadorczyków, którzy na co najmniej trzy lata przerwali naukę, mogą podjąć ją na nowo w ramach elastycznego programu edukacyjnego, który realizuje ekwadorskie Ministerstwo Edukacji.
 
Program jest skonstruowany tak, żeby uczniowie mogli przerobić trzy lata szkolne w ciągu zaledwie 11 miesięcy. Uczniowie muszą codziennie przychodzić do szkoły, gdzie dostają potrzebne materiały i książki. Specjalnie przeszkoleni nauczyciele stosują metody specjalnie dostosowane do potrzeb tych młodych ludzi. Po zakończeniu programu uczniowie mogą zapisać się do dowolnej szkoły, gdzie będą normalnie kontynuować naukę aż do matury.
System ten powstał dzięki programowi zrealizowanemu przez Ośrodek Rozwoju i Zarządzania (DYA), który otrzymał wsparcie z Unii Europejskiej. Prace obejmowały przede wszystkim wsparcie techniczne dla Ministerstwa Edukacji w niesieniu pomocy osobom takim jak María i Pedro, angażowanie lokalnych instytucji i organizacji w walkę z zatrudnianiem dzieci oraz realizację programów opieki przeznaczonych dla młodzieży opóźnionej w nauce. Na podstawie umowy z Ministerstwem Edukacji ośrodek DYA realizuje ten program edukacyjny od września 2014 r. Od tamtej pory udzielił pomocy ponad 50 tys. nastolatków i młodych ludzi od 15. do 21. roku życia.
Dzieci, które podejmują pracę zarobkową, tracą więcej, niż zyskują. Sukces w zwalczaniu zjawiska pracy dzieci i młodych ludzi zależy od tego, czy będą oni mieli dostęp do edukacji. Wdrożenie elastycznego systemu edukacji dla dzieci, które musiały rzucić szkołę, jest dużym krokiem naprzód. Dla Ekwadoru jest to ważna lekcja. To rozwiązanie pozwala młodym nie rezygnować z marzeń, realizować swoje cele i w pełni korzystać z przysługującego im prawa do edukacji.
 
           
             
Elastyczne programy edukacyjne realizowane w Ekwadorze pomagają w walce z wyzyskiwaniem dzieci.
W Ekwadorze 30 proc. dzieci i młodzieży jest opóźnionych w nauce.
W latach 2007-2013 UE wydała 75 mln euro na wsparcie dziesięcioletniego planu edukacyjnego za pośrednictwem sektorowych programów pomocy.
Od 2012 r. Ośrodek DYA realizuje projekt Inwestycje w dzieci w Ekwadorze: „Nie” dla pracy dzieci.
Najważniejsze osiągnięcie projektu to stworzenie w Ekwadorze krajowej strategii elastycznej edukacji.
Elastyczna edukacja to najważniejsza inicjatywa ostatniej dekady w zakresie zwalczania opóźnienia w nauce.
Od 2006 r. DYA zapobiega zatrudnianiu dzieci i młodzieży.
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.