Data publikacji: 16.02.2011

Prawa pasażerów podróżujących autobusem wejdą w życie w 2013 r.

© Unia Europejska, 1995-2011 Dobra wiadomość dla pasażerów autobusów i autokarów, szczególnie osób niepełnosprawnych.


Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych praw chroniących ich w czasie podróży na terytorium całej Unii Europejskiej. Przygotowane przez Komisję Europejską rozporządzenie w tej sprawie zatwierdził Parlament Europejski. Nowe przepisy uzupełnią te, przyjęte wcześniej, dotyczące transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. Wejdą one w życie za 2 lata.
 
Więcej praw w autobusie
Przyjęcie rozporządzenia o prawach pasażerów autobusów i autokarów nastąpiło wkrótce po przyjęciu rozporządzenia 1177/2010 o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową, które wejdzie w życie w grudniu 2012 r.
 
Ponieważ obecnie unijne przepisy dotyczące praw pasażerów obejmują już wszystkie środki transportu, Komisja przygotuje komunikat omawiający sposoby ochrony pasażerów we wszystkich rodzajach transportu w celu zwiększenia ich spójności i skuteczności w obliczu rosnącego znaczenia transportu intermodalnego.
 
Dzięki temu nowemu rozporządzeniu prawa pasażerów dotyczyć będą także transportu autobusowego i autokarowego. Pasażerom korzystającym z transportu drogowego przysługiwać będą te same podstawowe standardy jakości usług na obszarze całej Unii, niezależnie od środka transportu, którym podróżują - nie kryje satysfakcji Siim Kallas, odpowiedzialny za transport, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
 
Jak dodaje - dobrze, że UE udało się ustanowić pierwszy na świecie zintegrowany obszar praw pasażera obejmujący wszystkie rodzaje transportu.
 
Nowe prawa przysługujące pasażerom w trakcie podróży na długich dystansach (tj. powyżej 250 km) obejmują między innymi:
 
·         ochronę pasażerów w przypadku śmierci, obrażeń ciała lub strat w związku z wypadkiem drogowym (prawo krajowe nie może ustalać maksymalnego poziomu odszkodowania poniżej kwoty 220 000 euro na pasażera i 1200 euro na sztukę bagażu);
·         ochronę natychmiastowych praktycznych potrzeb pasażerów w razie wypadku (z możliwością przyznania kwoty na nocleg nieprzekraczającej 80 euro za noc dla jednej osoby na okres maksymalnie dwóch nocy);
·         bezpłatną konkretną pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej zarówno w terminalach, jak i na pokładzie pojazdów, a także, w przypadku gdy jest to niezbędne, darmowy przewóz osób towarzyszących;
·         zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia przekraczającego 120 minut w stosunku do planowanego czasu odjazdu;
·         odpowiednią pomoc (w postaci przekąsek, posiłków lub napojów) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia przekraczającego 90 minut, jeżeli podróż miała trwać ponad trzy godziny;
·         w szczególności zobowiązanie przewoźników do zapewnienia pasażerom w takich sytuacjach, jeżeli to konieczne, kwoty na nocleg nieprzekraczającej 80 euro za noc dla jednej osoby na okres dwóch nocy, z wyjątkiem sytuacji, w których występują ekstremalne warunki pogodowe lub poważne klęski żywiołowe;
·         zwrot 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia przekraczającego 120 minut w stosunku do planowanego czasu odjazdu, odwołania podróży i jeżeli przewoźnik nie zaoferuje pasażerowi zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego.
 
Ponadto pasażerom wszystkich rodzajów transportu przysługiwać będą poniższe prawa (niezależnie od tego, czy dystans podróży jest krótszy czy dłuższy niż 250 km):
 
·         zakaz dyskryminacji pasażerów – pośredniej lub bezpośredniej – na podstawie obywatelstwa;
·         niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej, a także rekompensata finansowa za utratę lub zniszczenie urządzeń umożliwiających im poruszanie się w przypadku wypadku;
·         minimalne zasady informowania pasażerów przed rozpoczęciem podróży i w trakcie jej trwania, a także udzielania informacji ogólnych na temat ich praw w terminalach i online;
·         wprowadzenie mechanizmów rozpatrywania skarg przez przewoźników, które byłyby dostępne dla wszystkich pasażerów;
·         ustanawianie niezależnych organów krajowych w każdym państwie członkowskim, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia, i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary.
 
Kolejne działania
 
Po dzisiejszym głosowaniu w Parlamencie Europejskim i poparciu wyrażonym przez Radę w dniu 31 stycznia 2011 r. rozporządzenie zostanie formalnie przyjęte jutro. Oczekuje się, że zostanie ono opublikowane jeszcze wiosną tego roku, a wejdzie w życie od wakacji 2013 roku.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.