Data publikacji: 05.04.2011

Priorytety MRR podczas Polskiej Prezydencji

1 lipca 2011 r. Polska obejmie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. W tym czasie rozpocznie się decydująca faza debaty nad kształtem polityki spójności w budżecie unijnym na lata 2014-2020.


Sprawowanie prezydencji będzie szansą na ukierunkowanie dyskusji na wybrane aspekty tej polityki oraz promowanie jej jako kluczowego elementu polityki rozwoju Unii Europejskiej. W tym celu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego określiło najważniejsze cele polskiej prezydencji w obszarze polityki spójności.
 
POLITYKA SPÓJNOŚCI – to jedna z najważniejszych polityk wspólnotowych, która przyczynia się do rozwoju wszystkich regionów Unii Europejskiej. Środki przeznaczone na nią wynoszą ponad jedną trzecią obecnego budżetu UE, w związku z tym będzie ona jednym z głównych elementów dyskusji nad kształtem przyszłej perspektywy finansowej Unii.
 
CELE STRATEGICZNE, CZYLI CO CHCEMY OSIĄGNĄĆ
Unia Europejska potrzebuje zreformowanej polityki spójności, realizującej cele Strategii Europa 2020. Polska prezydencja będzie promowała ją jako instrument przyczyniający się do zwiększania potencjału rozwojowego i konkurencyjności wszystkich regionów Europy. Polityka spójności powinna obejmować swoim działaniem wiele sektorów, odnosić się do różnego rodzaju terytoriów i być wdrażana w oparciu o system wielopoziomowego zarządzania. „Polityka spójności jako skuteczna, efektywna i terytorialnie zróżnicowana odpowiedź na wyzwania rozwojowe Unii Europejskiej” To przyjęte przez MRR motto prezydencji. W oparciu o nie realizowane będą trzy cele strategiczne w obszarze polityki spójności.
1. Zapewnienie sprawnego przebiegu negocjacji pakietu rozporządzeń dla polityki spójności po 2013 r. oraz doprowadzenie do możliwie najdalszego konsensusu w wybranych obszarach.
2. Wzmocnienie atrybutów polityki spójności (zintegrowane podejście do rozwoju i zorientowanie na rezultaty) jako terytorialnej polityki rozwoju w ramach nowego unijnego systemu zarządzania gospodarczego (ang. economic governance) i strategii Europa 2020.
3. Podniesienie rangi politycznej polityki spójności.
 
TEMATY PRZEWODNIE
Program polskiej prezydencji w zakresie polityki spójności opierać się będzie na dwóch tematach przewodnich, które mają zorganizować pracę nad jej kształtem w następnym okresie programowania:
 
Zintegrowane podejście do rozwoju
W ramach tego tematu omawiane będą kwestie dotyczące programowania strategicznego, instrumentów wspierających rozwój terytorialny (m.in. specjalne rozwiązania dla miast, funkcjonowanie Europejskiej Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej, włączenie Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa do polityki spójności, terytorialny wymiar EFS), Agendy Terytorialnej, wyzwań dla wielopoziomowego systemu zarządzania w polityce spójności oraz warunkowości opartej na mechanizmie tzw. Warunków wstępnych.
Zorientowanie polityki spójności na rezultaty
Sprawą kluczową będą tu zagadnienia warunkowości opartej na rezultatach (system nagród i kar powiązanych z realizacją wyznaczonych wcześniej celów), koncentracji tematycznej funduszy europejskich (przy zachowaniu elastyczności), wzmocnienia narzędzi ewaluacji (ewaluacja jako podstawa podejmowania decyzji strategicznych) oraz wypracowania jednolitego systemu wskaźników. W zależności od stanu zaawansowania nieformalnej dyskusji w UE w momencie obejmowania przez Polskę prezydencji lista priorytetów może zostać uzupełniona o architekturę celów polityki spójności, system wdrażania i zarządzania finansowego oraz zasady ogólne.
 
JAK CHCEMY TO OSIĄGNĄĆ ?
Dzięki intensywnym kontaktom z przedstawicielami Komisji Europejskiej i państw członkowskich przewodniczenie pracom Rady Unii Europejskiej oznacza możliwość skuteczniejszego oddziaływania na aktorów, którzy będą decydować o kształcie polityki spójności w przyszłej perspektywie finansowej UE. Kluczowe znaczenie będzie mieć współpraca z partnerami w ramach prezydenckiego tria – Danią i Cyprem, które po Polsce przejmą kolejno przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej.
 
MRR planuje osiągnąć założone cele działając dwutorowo: Formalnie poprzez negocjacje rozporządzeń dotyczących polityki spójności; Nieformalnie poprzez przeprowadzenie międzynarodowej debaty na temat polityki spójności na poziomie eksperckim i politycznym. Osiągnięciu celów posłuży także organizacja we współpracy z partnerami z Polski i zagranicy kilkudziesięciu wydarzeń, m.in.:
·         konferencja „Polityka spójności oparta na wynikach”, 7-8 lipca w Gdańsku;
·         konferencja „Terytorialny wymiar Europejskiego Funduszu Społecznego”, 29-30 września w Warszawie;
·         konferencja „Efektywne instrumenty rozwoju terytorialnego”, 24-25 października w Warszawie;
·         spotkanie dyrektorów generalnych ds. polityki regionalnej, spójności terytorialnej i rozwoju miast, 3-4 listopada w Warszawie
·         konferencja „Zintegrowane podejście do rozwoju – klucz do inteligentnej, inkluzyjnej i zrównoważonej Europy”, 24 listopada w Poznaniu;
·         nieformalne spotkanie ministrów rozwoju regionalnego, spójności terytorialnej, rozwoju miast, 25 listopada w Poznaniu;
·         spotkanie ministrów odpowiedzialnych za politykę spójności w ramach formacji Rady, 14 grudnia w Brukseli.
 
MAMY ARGUMENTY
Na Polsce, jako największym beneficjencie unijnych funduszy, spoczywa ogromna odpowiedzialność. Co piąte euro przeznaczone w obecnym budżecie unijnym na politykę spójności trafia do naszego kraju. Skuteczne wykorzystanie przyznanych nam funduszy będzie miało duży wpływ na kształt polityki spójności w perspektywie finansowej 2014-2020. Już teraz można powiedzieć, że wykorzystanie przez Polskę funduszy europejskich to historia sukcesu. Świadczą o tym m.in. następujące fakty:
·         pełne wykorzystanie funduszy na lata 2004-2006;
·         wysokie tempo wdrażania funduszy na lata 2007-2013 – podpisaliśmy umowy na 62 proc.
·         dostępnych środków, co oznacza, że w gospodarce pracuje już niemal 235 mld zł;
·         ponad połowa z 1,7 proc. wzrostu gospodarczego w Polsce w kryzysowym 2009 r. została osiągnięta właśnie dzięki pieniądzom z UE;
·         liczba osób pracujących zwiększyła się w 2009 r. o ok. 150 tys.
 
Efektywne i sprawne wykorzystanie funduszy europejskich daje szansę, że za kilka lat Polska będzie zupełnie innym krajem. Nasze osiągnięcia potwierdzają, że polityka spójności stymuluje procesy modernizacyjne i rozwojowe. Mobilizuje różne środowiska i szczeble zarządzania do realizacji wspólnych przedsięwzięć. Nasze sukcesy stanowią doskonały argument do uznania jej za ogólnoeuropejską politykę rozwojową.
 
POLITYKA SPÓJNOŚCI KORZYSTNA DLA WSZYSTKICH
Polityka spójności przynosi korzyści nie tylko krajom będącym beneficjentami funduszy. Pozytywne efekty makroekonomiczne – w postaci zwiększenia skali wymiany handlowej wywołanej realizacją polityki spójności – obniżają w znacznym stopniu realne koszty ponoszone przez kraje będące płatnikami netto oraz dzięki korzystnej strukturze dodatkowego importu przyczyniają się do rozwoju i modernizacji ich gospodarek.
W okresie 2004-2009 polityka spójności stanowiła przyczynę zwiększenia eksportu z krajów UE do Polski na łączną kwotę 4,5 mld euro (17,8 mld zł). Dla całego okresu 2004-2015 będzie to 37,8 miliardów euro (151 mld zł).
Szacuje się, że w całym okresie 2004-2015 z każdego euro wpłaconego do budżetu wspólnotowego na rzecz realizacji polityki spójności w Polsce kraje UE-15 otrzymują w postaci dodatkowego eksportu 46 centów. Największe korzyści uzyskują Niemcy, nasz główny partner handlowy: 85 centów z każdego euro wydatkowanego na realizację polityki spójności w Polsce
 
PRZEDE WSZYSTKIM RZETELNA INFORMACJA
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uruchomiło specjalny serwis w ramach strony internetowej resortu. Pod adresem www.mrr.gov.pl/prezydencja publikowane są informacje na temat najważniejszych wydarzeń prezydencji dotyczących polityki spójności. Istotnym elementem strony, który ułatwia wyszukanie potrzebnych informacji jest Kalendarz Prezydencji.
 
Źródło MRR

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.