Data publikacji: 04.07.2022

Problemy z podróżą?

Sprawdź ulepszoną aplikację DG MOVE dotyczącą praw pasażerów.


W samą porę na letnie wakacje zespół ds. komunikacji z DG MOVE opracowali zaktualizowaną, łatwiejszą i szybszą wersję aplikacji dotyczącej praw pasażera. Oryginalna aplikacja została uruchomiona w 2012 roku, aby pomóc pasażerom, którzy np. doświadczają opóźnień, odwołań, zagubiono ich bagaż, a także poinformować  jakie są ich prawa. Jednak, jak wyjaśnia Nathalie Smaers z działu komunikacji DG MOVE, nadszedł czas, aby ją odświeżyć i rozszerzyć jej zakres.

​​​​​​​​Dlaczego zaktualizowano aplikację?

Zaktualizowano ją z wielu powodów. Po pierwsze, oryginalna aplikacja miała około dziesięciu lat, pojawiały się błędy techniczne i wymagała liftingu pod względem grafiki, ale także treści. Jakie są nowości? Po pierwsze, działa w trybie offline, co wcześniej nie miało miejsca. Możesz uzyskać do niej dostęp z dowolnego miejsca po pobraniu jej na telefon. Na przykład, gdy utkniesz z powodu odwołania lub opóźnienia lotu, możesz skorzystać z aplikacji i znaleźć informacje na temat pomocy, do której masz prawo. Nowa wersja zawiera również kontakt do właściwego organu krajowego, do lokalnego Europejskiego Centrum Konsumenckiego, do alternatywnego lub internetowego rozstrzygania sporów. Można również uzyskać dostęp do formularza, aby zgłosić skargę do firmy z aplikacji.

Po drugie, chociaż większość użytkowników nie będzie o tym świadoma, jest ona teraz połączona z witryną Twoja Europa. Oznacza to, że informacje są aktualizowane znacznie szybciej niż wcześniej. Stara wersja nadal zawierała nieaktualne informacje. Dzięki witrynie Twoja Europa już tak nie będzie: otrzymasz aktualne informacje w 23 językach.

Warto zwrócić uwagę na nową funkcję: w przeciwieństwie do starej wersji, aplikacja zawiera osobną sekcję poświęconą prawom pasażerów niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. Zawiera również funkcje umożliwiające korzystanie w pełni użytkownikom niedowidzącym. Czuliśmy, że to absolutny priorytet! – mówi Nathalie Smaers z działu komunikacji DG MOVE

Czy jest potrzebna taka aplikacja?

Niedawne badanie Eurobarometru wykazało, że mniej niż połowa (43%) podróżnych w UE jest świadoma swoich praw. Jednak przepisy stają się skuteczne tylko wtedy, gdy ludzie są świadomi ich istnienia i sposobu, w jaki mogą je stosować.

Celem aplikacji jest pomoc w podnoszeniu świadomości obywateli UE na temat ich praw jako pasażerów i jesteśmy mocno zaangażowani w dalsze prace nad zwiększaniem tej świadomości.

​Jak zaczęto tworzyć aplikację?

Zespół ds. komunikacji DG MOVE był odpowiedzialny za inicjowanie, zarządzanie i nadzorowanie projektu. Wdrożenie projektu odbywało się z Urzędem Publikacji oferującym usługi tworzenia i publikowania aplikacji mobilnych oraz przyczyniający się do ich sprawnego działania. Dyrekcja ds. Wspólnych Zasobów DG MOVE i DG GROW, odpowiedzialne za „Twoja Europa”, również wsparły projekt i wniosły wkład w techniczną stronę realizacji.

Skąd miliony Europejczyków będą wiedziały, że aplikacja istnieje?

Aplikacja jest częścią nadchodzącej nowej kampanii komunikacji cyfrowej dotyczącej praw pasażerów, zaplanowanej na jesień. Kampania skoncentruje się na komunikacji online, ale już teraz, tuż przed latem, rusza promocja za pośrednictwem naszych sieci społecznościowych.

Jakie są kolejne kroki w zakresie praw pasażerów w UE?


DG MOVE przeprowadza obecnie przegląd ram regulacyjnych dotyczących praw pasażerów, biorąc pod uwagę wnioski wyciągnięte z zakłóceń w transporcie pasażerskim na dużą skalę spowodowanych pandemią COVID-19, a także oceni możliwości podróży multimodalnych. W przyszłym roku, w czerwcu 2023 r., wejdzie również w życie zmienione rozporządzenie w sprawie praw pasażerów kolei.

Ponadto zostanie przeprowadzone nowe badanie Eurobarometru na ten temat, ale dopiero w 2024 r.​

 

​​Prawa pasażerów w Twojej Europie
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.