Data publikacji: 17.05.2012

Programy MEDIA i „Kreatywna Europa” w centrum zainteresowania 65 festiwalu filmowego w Cannes

W głównym konkursie tegorocznego festiwalu filmowego w Cannes znalazło się 18 filmów, które otrzymały wsparcie w ramach programu Komisji Europejskiej MEDIA.


Siedem z nich ubiegać się będzie o Złotą Palmę, m. in. „Amour” Michaela Haneke, „The Angels" Share” Kena Loacha oraz „Jagten” Thomasa Vinterberga (zob. pełen wykaz w załączniku). Androulla Vassiliou, europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, wręczy podczas festiwalu pierwszą „nagrodę programu MEDIA” irańskiemu reżyserowi Asgharowi Farhadiemu. Weźmie ona również udział w dyskusji z twórcami filmowymi i specjalistami z sektora na temat nowego programu Komisji „Kreatywna Europa”, obejmującego program MEDIA. Za nowym programem, który skupia się na sektorze kultury i sektorze kreatywnym, zdecydowanie opowiedzieli się unijni ministrowie kultury i ds. audiowizualnych.

„Cieszę się, że europejskie filmy ponownie silnie zaznaczają swoją obecność w Cannes.To największa nagroda za nasze działania i dowód na to, że poprzez ukierunkowane inwestycje Europa może wnieść znaczną wartość dodaną do sektora audiowizualnego i kultury”, powiedziała komisarz Androulla Vassiliou.„Nasz przyszły program, »Kreatywna Europa«, pomoże europejskiemu przemysłowi kinematograficznemu przezwyciężać trudności związane z cyfryzacją i globalizacją oraz nadal będzie wspomagał go w utrzymywaniu i propagowaniu różnorodności kulturowej i językowej Europy.Cieszę się, że stowarzyszenia zawodowe sektora kinematografii oraz uznani reżyserzy, aktorki i aktorzy wspierają nasz nowy program.”

Dnia 20 maja komisarz Vassiliou wręczy nagrodę programu MEDIA 2012 dla najlepszego filmu europejskiego irańskiemu reżyserowi Asgharowi Farhadiemu i jego francuskiemu producentowi Memento Films Production (IP/12/353). Nagroda obejmuje dotację w wysokości 60 tys. euro przeznaczoną na realizację kolejnego filmu Farhadiego, który będzie kręcony jesienią w Paryżu i na jego przedmieściach. Wieczorem komisarz Vassiliou wejdzie po festiwalowych schodach, wyłożonych słynnym czerwonym dywanem i będzie uczestniczyła w projekcji jednego z europejskich filmów ubiegających się o Złotą Palmę.

 

Następnego dnia pani komisarz i przewodniczący festiwalu filmowego w Cannes Gilles Jacob będą gospodarzami otwartej dyskusji dotyczącej programu „Kreatywna Europa”, który zakłada znaczne zwiększenie unijnych środków przeznaczonych na kinematografię i kulturę. Uważa się, że inwestowanie w sektor kultury i sektor kreatywny, które przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, może w znacznym stopniu przyczynić się do wyjścia z obecnego kryzysu gospodarczego – ze względu na wagę ekonomiczną tych sektorów i ich potencjał: ich wkład w unijny PKB wynosi obecnie nawet 4,5 % i zatrudniają one 8,5 mln osób w całej Europie. Sam europejski rynek audiowizualny jest wart ponad 100 mld euro i zapewnia w całej UE 1,2 mln miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji.

Dnia 22 maja Komisja organizuje również wydarzenie skupiające przedstawicieli krajowych i regionalnych funduszy kinematograficznych państw członkowskich i państw trzecich, aby debatować nad nowymi instrumentami finansowymi będącymi do dyspozycji przemysłu filmowego.

W ciągu 20 lat istnienia programu MEDIA filmy, które otrzymały wsparcie w jego ramach, zdobyły 12 Złotych Palm, 13 Grand Prix i 9 nagród dla najlepszego reżysera na festiwalu w Cannes.

Kontekst

Od 1991 r. w ramach programu MEDIA (francuski akronim oznaczający „działania wspierające rozwój przemysłu audiowizualnego”) zainwestowano 1,6 mld euro na rzecz rozwoju filmu, dystrybucji, szkolenia i innowacyjności, w celu zwiększenia różnorodności i konkurencyjności europejskiego kina i przemysłu audiowizualnego na arenie międzynarodowej. 

W programie MEDIA na lata 2007-2013 przewidziano inwestycje w wysokości 755 mln euro w europejski przemysł filmowy, aby usprawnić dystrybucję i promocję europejskich filmów i wzmocnić konkurencyjność sektora. Mniej więcej połowę środków otrzymują dystrybutorzy pokazujący filmy spoza ich rynku krajowego; 20% przyznawane jest na realizację nowych filmów, zaś reszta na promocję i szkolenia. Wspierane firmy produkcyjne otrzymują średnio 50 tys. euro.

Komisja zaproponowała przeznaczenie na program „Kreatywna Europa” kwoty 1,8 mld euro, z której ponad 900 mln euro zostanie przyznane na komponent MEDIA (IP/11/1399).

Dodatkowe informacje:

Program MEDIA:http://ec.europa.eu/culture/media/index_en.htm

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes:http://www.festival-cannes.fr

Kreatywna Europa video

Strona internetowa komisarz Androulli Vassiliou

Twitter: @VassiliouEU

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.