Data publikacji: 01.04.2014

RegioStars 2014: Nagrody dla najbardziej innowacyjnych europejskich projektów regionalnych

Wczoraj wieczorem wyróżnione zostały najbardziej obiecujące i innowacyjne projekty regionalne w Europie. Komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn oraz były przewodniczący Komitetu Regionów Luc Van den Brande wręczyli laureatom nagrody RegioStars 2014.


Nagrody przyznano w czterech kategoriach zwycięskim projektom z Gdyni, Paredes na północy Portugalii oraz Kornwalii i zachodniej Walii w Wielkiej Brytanii. Gdyński projekt został doceniony za ekologiczny system transportu trolejbusowego. Zwycięzców wybrano spośród 19 nominowanych projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.

Tegoroczna edycja odbyła się w kluczowym momencie – państwa członkowskie kończą właśnie swoje strategiczne plany inwestycyjne, tzw. „umowy partnerstwa", dotyczące wydatkowania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w ciągu najbliższych siedmiu lat. Na uroczystości wręczenia nagród przedstawiono pierwsze projekty
odzwierciedlające reformę polityki spójności.

Nagrody za rok 2014 przyznano w następujących kategoriach:
•Inteligentny wzrost gospodarczy - innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach,
•Zrównoważony wzrost gospodarczy - ekologiczny wzrost i zatrudnienie dzięki biogospodarce,
•Wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu - tworzenie miejsc pracy dla młodego pokolenia,
•CityStar - inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Przed ceremonią wręczenia nagród komisarz Hahn powiedział: „Czterech laureatów wybranych przez jury ucieleśnia aktywną politykę regionalną. Laureaci i wszyscy finaliści są inspiracją dla innych regionów i miast w całej Europie. Chciałbym im wszystkim serdecznie pogratulować. Pokazują oni, jak w innowacyjny i dynamiczny sposób można wykorzystać fundusze strukturalne, aby pobudzić wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy. Doskonale oddaje to ducha naszej reformy. Narodzone projekty są
związane z największymi współczesnymi wyzwaniami: bezrobociem wśród młodzieży, walką z zanieczyszczeniem środowiska i zmianą klimatu, wspieraniem zrównoważonego transportu i innowacyjnych MŚP. Pokazują one, że polityka regionalna UE opiera się przede wszystkim na energii i kreatywności na szczeblu lokalnym".

Komentując zwycięski projekt z Kornwalii współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego László Andor stwierdził: „Aby się rozwijać, sektor turystyki potrzebuje wykwalifikowanych pracowników. Ich wyszkolenie jest głównym celem projektu Fifteen Cornwall. Tworzenie miejsc pracy dla młodszego pokolenia jest kwestią szczególnie istotną dla nowej generacji
inwestycji z Europejskiego Funduszu Społecznego. Oprócz dodatkowego finansowania z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, europejskie regiony będą mogły skorzystać z Funduszu Społecznego, aby sfinansować konkretne projekty i działania oraz w rzeczywisty sposób poprawić sytuację tam, gdzie bezrobocie jest najdotkliwsze. Chciałbym pogratulować wszystkim uczestnikom, finalistom i laureatom – dzięki nim unijna polityka spójności staje się rzeczywistością".

W 7. edycji RegioStars jury wybrało 19 finalistów spośród 80 projektów w oparciu o cztery najważniejsze kryteria: innowacyjność, wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz współpracę partnerską. Projekty zakwalifikowane do finału są realizowane w regionach i miastach z 17 krajów UE: Belgii, Czech, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Polski, Portugalii, Rumunii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Kontekst

Laureaci konkursu w 2014 r.:

CityStar – Ekologiczny transport – Gdynia, Polska

Dzięki nowemu, ekologicznemu systemowi transportu miejskiego wykorzystującemu innowacyjne i łatwo dostępne elektryczne trolejbusy w Gdyni zmniejszyło się natężenie ruchu, jest mniej wypadków i spadł poziom zanieczyszczenia. Nowoczesne pojazdy zwiększyły komfort pasażerów, zmniejszyły czas podróży i przyniosły korzyści lokalnej gospodarce w Trójmieście.

Inteligentny wzrost gospodarczy – Art on Chairs – Paredes, północna Portugalia

Przemysł meblarski jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki w Paredes na północy Portugalii – mieście o największym zagęszczeniu fabryk krzeseł w Europie. Powstaje tu 65 proc. mebli wytwarzanych w Portugalii. Kiedyś sektor ten był bardzo dynamiczny, jednak obecnie jest postrzegany jako staromodny i konserwatywny. Projekt Art on Chairs tchnął w tę tradycyjną branżę nowe życie – skojarzył producentów mebli z artystami zajmującymi się projektowaniem, przekształcając produkcję krzeseł w sztukę. Po nawiązaniu współpracy wzrosły kreatywność sektora, wydajność oraz eksport.

Zrównoważony wzrost gospodarczy – BEACON – zachodnia Walia, Wielka Brytania

Projekt BEACON dotyczy jednego z największych wyzwań w Europie:
opracowania nowych technologii w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na energię i zasoby. W projekcie skupiono się na biorafinacji – procesie, w którym wykorzystuje się uprawy niespożywcze do wytworzenia biomasy stosowanej w wyrobach zamiast ropy naftowej.
Umożliwiając wytwarzanie ekologicznych produktów z biomasy, BEACON stanowi zieloną alternatywę dla zanieczyszczających paliw kopalnych. Pomaga tym samym ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w Europie. Ta pionierska inicjatywa przyciąga inwestycje do jednego z najbiedniejszych regionów Wielkiej Brytanii, tworząc bardzo potrzebne miejsca pracy i przyczyniając się do opracowania specjalistycznej wiedzy fachowej.

Wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu – program przyuczania do zawodu Fifteen Cornwall – Kornwalia, Wielka Brytania

Miłość do gotowania zmienia życie młodzieży w jednej z najbiedniejszych części Anglii. Restaurację Fifteen Cornwall firmuje swoim nazwiskiem słynny kucharz Jamie Oliver. Jest ona częścią publiczno-prywatnego przedsiębiorstwa społecznego, które daje znajdującym się w trudnej sytuacji młodym bezrobotnym w wieku 16–24 lat możliwość zdobycia zawodu kucharza. W ramach tego przełomowego projektu przeszkolono ponad 130 młodych ludzi. Wielu z nich miało poważne problemy z prawem lub nadużywało substancji odurzających albo zmaga się z chorobą psychiczną lub niepełnosprawnością. Każdego roku projekt jest źródłem inwestycji w lokalną gospodarkę wynoszących ok. 1,2 mln euro. Wspierają one lokalnych dostawców i produkcję żywności najwyższej jakości.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.