Data publikacji: 08.03.2011

Satelitarnie wspomagane loty jeszcze bezpieczniejsze

lot2.jpg

EGNOS dla lotnictwa, usługa nawigacji satelitarnej uruchomiona 2 marca 2011 r., zwiększy bezpieczeństwo lotów, zmniejszy opóźnienia i umożliwi otwarcie nowych połączeń.


Sam system GPS jest w stanie zlokalizować obiekt z dokładnością do kilku metrów. Ale już używany w połączeniu z EGNOS, oferowaną przez UE usługą nawigacji satelitarnej dostępną bezpłatnie w Europie, GPS wskazuje położenie z dokładnością do jednego metra.
 
Od momentu jego udostępnienia w październiku 2009 r. system EGNOS został przetestowany i przeszedł certyfikację konieczną do jego zastosowania w sektorze lotnictwa. Piloci mogą teraz korzystać z udostępnionej w jego ramach usługi "bezpieczny lot" English , pomocnej zwłaszcza podczas lądowania, gdy muszą znać bardzo dokładnie swoje położenie w stosunku do pasa lądowania.
 
Ale EGNOS to nie tylko poprawa bezpieczeństwa, to również inne korzyści:
 
Mniej opóźnień
Pilotom łatwiej będzie startować i lądować w trudnych warunkach pogodowych, gdy widoczność jest niska. W praktyce przełoży się to na mniej anulowanych lotów, opóźnień i przekierowań na inne lotniska, co pozwoli liniom lotniczym zaoszczędzić pieniądze, a podróżnym bez przeszkód dotrzeć do celu.
 
Niższe koszty, mniej emisji gazów cieplarnianych i mniej hałasu
Z pomocą systemu EGNOS piloci mogą wybierać krótsze trasy i bardziej bezpośrednie podejścia do lądowania, co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa i obniżyć wielkości emisji dwutlenku węgla. Samoloty mogą też rozpoczynać schodzenie do lądowania bliżej lotniska, co z kolei zmniejszy poziom hałasu na terenach z nim graniczących.
 
Hiszpański przewoźnik lotniczy Air Nostrum szacuje, że korzystanie z systemu EGNOS pozwoli mu zaoszczędzić na zużyciu paliwa w ciągu 10 lat około 6,3 mln euro. Krócej trwające podejścia do lądowania otwierają też lotniskom możliwość zaplanowania w rozkładzie większej liczby lotów, a tym samym zwiększenia dochodów.
 
Inne korzyści
Większa precyzja we wskazywaniu położenia może też przynieść korzyści innym środkom transportu, służbom ratowniczym i organom ścigania. We Włoszech system EGNOS przetestowała na przykład straż przybrzeżna, wykorzystując go w swoich helikopterach ratunkowych oraz do prowadzenia poszukiwań na morzu.
 
Systemem EGNOS zarządza Komisja w imieniu UE, która prowadzi również prace nad Galileo DeutschEnglishfrançais - globalnym systemem nawigacji satelitarnej podobnym do należącego do Stanów Zjednoczonych systemu GPS. Galileo będzie działał we współpracy z EGNOS, a dzięki nim Europa uzyska pełną niezależność w obszarze nawigacji satelitarnej.
 
Więcej o programach nawigacji satelitarnej UE http://ec.europa.eu/news/business/110119_pl.htm
Europa na szlaku nawigacji satelitarnej http://ec.europa.eu/enterprise/policies/satnav/index_pl.htm
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.