Data publikacji: 30.03.2012

Sesja plenarna PE

Sesja plenarna PE 28 -29 marca 2012


1.      Uporządkowany rynek instrumentów pochodnych
W czwartek Parlament Europejski przyjął przepisy wprowadzające bezpieczniejszy i bardziej przejrzysty obrót derywatywami. Powszechnie uważa się, że handel finansowymi instrumentami pochodnymi, przyczynił się kryzysu finansowego. Projekt rozporządzenia w tej sprawie został wstępnie ustalony podczas negocjacji Parlamentu i Rady 9 lutego.
 
·         Obowiązek rozliczania i obowiązek zgłaszania
Rozporządzenie nakłada obowiązek rozliczania, za pośrednictwem partnerów centralnych (CCP), wszystkich kontraktów dotyczących instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, co ograniczyć ma ryzyko kredytowe kontrahenta tzn. ryzyko niewypłacalności jednej ze stron kontraktu.
Podczas negocjacji, posłowie doprowadzili do wprowadzenia obowiązku zgłaszania kontraktów na wszystkie instrumenty pochodne (nie tylko te poza rynkiem regulowanym) do "repozytorium transakcji" tzn. centrum gromadzenia i przechowywania na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych. Repozytorium transakcji będzie również zobowiązane do publikowania zagregowanych pozycji dla każdej klasy instrumentów pochodnych, oferując graczom rynkowym jasny obraz rynku.
 
·         Znacząca rola Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
Działania repozytoriów transakcji będą monitorowane przez ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), odpowiedzialny także za przyznawanie repozytoriom zezwoleń na działalność oraz ich odbieranie.
Parlamentarni negocjatorzy wzmocnili rolę Urzędu, ułatwiając mu zablokowanie autoryzacji dla CCP na działanie na rynku wewnętrznym UE oraz przyznając mu rolę mediatora miedzy organami krajowymi podczas ewentualnych sporów wzajemnych o autoryzację CCP.
 
·         Programy emerytalne
Ponadto posłowie zadecydowali o jak najmniejszym obciążaniu programów emerytalnych obowiązkowym rozliczaniem kontraktów dotyczących instrumentów pochodnych. Obowiązkowe rozliczanie dla programów emerytalnych zostanie zawieszone na trzy lata, z możliwością przedłużenia na dalsze dwa lata plus rok - po uprzednim uzasadnieniu.
 
·         Uznawanie CCP z państw trzecich
Partnerzy centralni (CCP) z państw trzecich będą mogli świadczyć usługi na terenie UE pod warunkiem, że ramy prawne i nadzorcze danego państwa trzeciego uznano za równoważne z ramami unijnymi. Ten zapis prawny nie ustanawia jednak precedensu dla pozostałego prawodawstwa, dotyczącego kontroli i nadzoru infrastruktur rynków finansowych.
 
·         Trzy lata na ocenę i korektę
Rada i Komisja przyjęły również propozycję Parlamentu, aby wprowadzanie nowego prawa w życie podlegało ocenie przez Komisję. Podczas ewaluacji sprawdzano by, jak efektywny jest nadzór nad CCP, włączając w to działalność rad administracyjnych lub nadzorczych oraz role ESMA w procesie autoryzacji CCP.
Komisja zaprezentuje swój raport oraz, jeśli to będzie konieczne, dodatkowe propozycje, Parlamentowi i Radzie, nie później niż trzy lata po wejściu w życie rozporządzenia.
 
Tło
Rozporządzenie wprowadzi w życie zobowiązania zawarte w Pittsburgu, we wrześniu 2009 roku przez liderów grupy G-20. Zawarto je w rok po upadku Lehman Brothers, jednego z głównych graczy oferujących usługi finansowe na rynku instrumentów pochodnych. Rynek ten w roku 2009 warty był 425 trylionów euro. Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.
 
2.      Postęp Serbii, Kosowa i Czarnogóry na drodze integracji z Unią Europejską
Członkowie Parlamentu Europejskiego na ostatniej sesji zgodnie stwierdzili, że rozmowy akcesyjne z Serbią powinny zacząć się jak najszybciej, z optymizmem przyjęli też plan otwarcia czerwcowych negocjacji z Czarnogórą i wreszcie zachęcili pięć państw członkowskich UE do oficjalnego uznania niepodległości Kosowa.
 
·         Serbia
Parlament Europejski z zadowoleniem przyjął marcową decyzję Rady o nadaniu Serbii oficjalnego statusu państwa kandydującego do Unii Europejskiej i wezwał do szybkiego rozpoczęcia negocjacji, z zastrzeżeniem, że Serbia musi umacniać swój system demokratyczny i rządy prawa.
Niemniej jednak Parlament jest zaniepokojony przypadkami dyskryminacji mniejszości w Serbii. Wezwał więc rząd w Belgradzie do zapewnienia należytej ochrony mniejszościom narodowym oraz do respektowania praw zasadniczych, włącznie z równym dostępem do rynku pracy i sprawiedliwą reprezentacją tychże mniejszości w instytucjach publicznych. Posłowie przypominają jednocześnie, że wielu serbskich uchodźców starających się o azyl w państwach UE należy właśnie do tych mniejszości.
Rezolucja podkreśla jak istotna jest kontynuacja dialogu pomiędzy Prisztiną i Belgradem. Jednocześnie wyrażono zaniepokojenie starciami pomiędzy żołnierzami NATO i etniczną ludnością serbską, które miały miejsce w drugiej połowie roku 2011.
W rezolucji, posłowie nawołują również Serbię do przeprowadzenia uczciwych wyborów samorządowych 6 maja i wzywają rząd do tego, aby powstrzymał się od organizowania tychże wyborów w północnym Kosowie.
 
·         Kosowo
Parlament nawołuje pięć państw członkowskich UE do oficjalnego uznania niepodległości Kosowa, powołując się na decyzje 88 państw, które już to zrobiły.
W rezolucji z zadowoleniem przyjęto nawiązanie dialogu na temat wiz, które zapobiec mają wzrastającej izolacji mieszkańców Kosowa. Parlamentarzyści wyrazili nadzieję, że Komisja zaprezentuje plan działań dla liberalizacji przyznawania wiz jeszcze tej wiosny, poprali oni też plan przygotowania pogłębionej analizy na temat stabilizacji w stosunkach UE - Kosowo i umowy o stowarzyszeniu z Unią Europejską.
Deputowani żywią także nadzieję, że Międzynarodowy Komitet Olimpijski umożliwi kosowskim sportowcom udział w najbliższych igrzyskach w Londynie.
Kluczowymi wyzwaniami dla Kosowa pozostaje: powrót uchodźców oraz osób przesiedlonych wewnątrz kraju, walka z korupcją i łagodzenie napięć na północy kraju. Dodatkowo Parlament Europejski wzywa ten kraj do przeprowadzania szybkich konstytucyjnych i wyborczych reform.
 
·         Czarnogóra
Parlament Europejski podkreśla, iż Czarnogóra uczyniła "znaczący postęp" i aprobuje chęć Rady do rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych w czerwcu, chwaląc przy tym wysiłki tego kraju na rzecz wzmacniania przyjaznych relacji z sąsiednimi państwami bałkańskimi.
Zwrócono jednak uwagę na fakt, że kraj ten musi podjąć stanowcze kroki w walce z korupcją i zorganizowaną przestępczością. Rezolucja wydana przez Parlament Europejski wyraźnie stwierdza, że kwestia ta pozostanie kluczowa podczas całego procesu negocjacji.
Posłowie podkreślają także, że udział kobiet w życiu publicznym i gospodarczym Czarnogóry jest nadal nieznaczny. Parlament zachęca do wprowadzenia praktyk wspierających kobiety, łącznie ze zwróceniem uwagi na równość płac dla kobiet i mężczyzn.
Poselski apel do Komisji Europejskiej o większe prawa dla pasażerów linii lotniczych
Linie lotnicze powinny zapewniać lepszą informację, natychmiastową pomoc i rekompensaty pasażerom, których loty zostały odwołane lub opóźnione ponad 6 godzin, stwierdzili posłowie w rezolucji przyjętej w czwartek przez Parlament Europejski. Wzywają oni Komisję Europejską do zaostrzenia przepisów dotyczących udzielania pomocy i rekompensaty pasażerom, którzy znajdą się w takiej sytuacji.
"Choć prawo UE wpłynęło już zasadniczo na poprawę praw pasażerów linii lotniczych, to ciągle jest jeszcze wiele to zrobienia, by zapewnić sprawiedliwe traktowanie oraz szersze prawa wszystkim podróżującym", powiedział sprawozdawca Keith Taylor (Greens/EFA, UK) w debacie przed głosowaniem. Definicje zwłaszcza taki terminów jak "nadzwyczajne okoliczności" oraz "odwołanie lotu", muszą być wyjaśnione, dodał sprawozdawca.
 
3.      Lepsza informacja i pomoc dla pasażerów
Przewoźnicy lotniczy powinni być zobowiązani do zapewnienia kompetentnej pomocy na każdym lotnisku, które obsługuje ich loty, jak również taniego połączenia telefonicznego, tak by każdy pasażer, którego lot został odwołany lub opóźniony, mógł uzyskać wszelkie potrzebne informacje na temat alternatywnych możliwości kontynuacji podróży i podjąć natychmiastową decyzję, dotyczącą zmiany planu podróży, zmiany rezerwacji i zwrotu kosztów.
Parlament zwraca się także do Komisji Europejskiej o opracowanie standardowego formularza skarg we wszystkich językach Unii Europejskiej, który byłbym wręczany pasażerom w przypadku jakichkolwiek zakłóceń ich lotu. W przypadku bankructwa linii lotniczej pasażerowie, którzy utknęli na lotnisku, powinni zostać odesłani do domu bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.
 
·         Ceny z ogłoszenia muszą zgadzać się z tymi rzeczywistymi
 
Rezolucja nawołuje Komisję także do tego, aby zharmonizować zasady dotyczące bagażu podręcznego i zakończyć wreszcie nieuczciwe praktyki przewoźników prywatnych, tj. dodatkowe, nieprzewidziane opłaty za rezerwowanie biletów on-line, niespodziewane zmienianie harmonogramu lotów i wreszcie dyskryminację cenową pasażerów w zależności od tego, w którym kraju rezydują. Wpływ podróży na środowisko powinien być uwzględniony w cenie biletu.
Pasażerowie powinni mieć prawo do anulowania lub zmiany swojej rezerwacji bez opłat, jeśli następuje ona w ciągu dwóch godzin i mieć dostęp do pełnej informacji na temat swoich danych w lotniczej bazie danych ("Passenger Name Record" (PNR)) oraz mieć pełną wiedzę na temat tego, do jakich celów te dane są używane i komu się je udostępnia.
Deputowani nalegają, aby osobom niepełnosprawnym lub mającym problemy z poruszaniem się ułatwić odprawę na lotnisku wraz z urządzeniami potrzebnymi do przemieszczania się. Rezolucja wzywa także do tego, by foteliki dla dzieci były dostępne na pokładzie każdego samolotu.
 
4.      UE wspiera goszczenie uchodźców
Kraje Unii Europejskiej przyjmują co roku około 4,5 tysięcy uchodźców i wysiedleńców. Jednak osób potrzebujących pomocy jest dużo więcej. Dlatego UE utworzyła specjalny Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców, który oferuje wsparcie finansowe każdemu państwu udzielającemu schronienia. Deputowani Parlamentu Europejskiego głosowali nad realizacją tego programu w przyszłym roku.
Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców zachęca państwa UE do przyjmowania uchodźców i wysiedleńców. Jego budżet na lata 2008-2013 wynosi 630 milionów euro. Kwota przyznawana korzystającym z programu krajom rożni się w zależności od ich sytuacji. Państwa po raz pierwszy biorące udział w programie otrzymują 6 tys. euro na każdego przyjętego uchodźcę, a kraje, które uczestniczyły już w nim - od 4 do 5 tys. euro. 
Autor parlamentarnego sprawozdania na temat Funduszu na rzecz Uchodźców, portugalski deputowany Rui Tavares (Zieloni) podkreśla, że dzięki unijnej pomocy wiele opuszczonych dzieci będzie mogło wreszcie opuścić obozy uchodźców i pójść do szkoły, a osoby chore - otrzymają niezbędną medyczną opiekę.
"Ci, którzy doświadczyli przemocy i tortur, będą mogli wreszcie odzyskać siły, a kobiety i dzieci w sytuacji zagrożenia odnajdą nowe życie" - dodał Tavares.
Jego zdaniem, same pieniądze nie wystarczą, aby zwiększyć liczbę przyjmowanych uchodźców. Trzeba też - zaznaczył Tavares - aby państwa wymieniały się między sobą doświadczeniami.
Jeśli Parlament Europejski zatwierdzi w czwartek na sesji plenarnej program Funduszu na 2013 rok, państwa członkowskie będą miały czas do 1 maja, aby zadeklarować szacowaną liczbę przyjętych przez siebie uchodźców. 
Według sprawozdania PE, na całym świecie gościny oczekuje co roku 200 tys. uchodźców, ale tylko połowa z nich znajduje schronienie. Stany Zjednoczone goszczą około 80 tys. uchodźców. Inne pozaeuropejskie państwa, które są aktywne w tej dziedzinie to Australia i Kanada.
Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców obejmuje w pierwszej kolejności wysiedleńców z "priorytetowych" terenów i określone grupy etniczne. Są to m.in. uchodźcy z Konga w rejonie afrykańskich Wielkich Jezior, Irakijczycy przebywający w Turcji, Syrii, Libanie i Jordanii, a także Afgańczycy przebywający w Turcji, Pakistanie i Iranie czy Somalijczycy z Etiopii.
Z europejskiego programu na rzecz uchodźców wyłączone są dwa kraje UE: Irlandia i Dania.
 
Źródło PE

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.