Data publikacji: 25.06.2010

Siim Kallas z zadowoleniem przyjął zakończenie drugiego etapu negocjacji i podpisanie umowy o otwartym niebie między UE a USA

Wiceprzewodniczący Komisji, Siim Kallas, z zadowoleniem przyjął wczoraj przyjęcie drugiej umowy lotniczej o otwartym niebie ze Stanami Zjednoczonymi.


W Luksemburgu, wiceprzewodniczący Komisji, Siim Kallas, hiszpański minister transportu, José Blanco oraz amerykańska ambassador w Luksemburgu, Cynthia Stroum, wraz z ministrami transportu państw członkowskich, podpisali umowę. Zakłada się, że pełne wdrożenie umów podpisanych po zakończeniu pierwszego i drugiego etapu negocjacji przyniesie gospodarce 12 mld euro, a także stworzy do 80 tys. nowych miejsc pracy.
 
Wiceprzewodniczący Siim Kallas stwierdził: „Jest to istotny krok naprzód w naszych, obopólnie korzystnych, stosunkach lotniczych ze Stanami Zjednoczonymi. Jest to także wyjątkowo dobra wiadomość dla pasażerów, nadawców ładunków, dla operatorów portów i linii lotniczych, ponieważ to właśnie oni odniosą korzyści z nowych możliwości handlowych i lepszych uregulowań prawnych, gwarantowanych przez umowę. Umowa ta pozwoli europejskiemu lotnictwu podźwignąć się po ostatnich trudnych miesiącach.”
 
Druga umowa opiera się na korzyściach wynikających z przełomowej umowy o otwartym niebie podpisanej przez UE i USA w 2007 r. Stwarza one nowe możliwości handlowe oraz usprawnia zasady współpracy w kwestiach takich, jak środowisko naturalne, ochrona socjalna, konkurencja i ochrona lotnictwa. Ponadto sprzyja nowym inwestycjom oraz nowym możliwościom w zakresie dostępu do rynku w przyszłości.
 
Drugi etap negocjacji rozpoczął się w maju 2008 r. i miał na celu zacieśnienie współpracy prawnej i stworzenie nowych możliwości rynkowych. Negocjatorzy wypełnili mandat, jakiego udzielono im na szczycie UE-USA w listopadzie 2009 r.
 
Umowa przewiduje konkretne korzyści handlowe, w tym szerszy dostęp unijnych linii lotniczych do programu „Fly America”. Stany Zjednoczone i Europa zobowiązały się do usunięcia pozostałych ograniczeń utrudniających dostęp i corocznie będą analizować postępy w tym zakresie. W przyszłości nastąpi wymiana dodatkowych praw handlowych, pod warunkiem następujących zmian legislacyjnych :
-           wzajemna liberalizacja kwestii własności i kontroli w odniesieniu do linii lotniczych. Obecnie udziały zagraniczne w amerykańskich liniach lotniczych ograniczają się do 25% praw głosu. Po zmianie prawa w USA, na zasadzie wzajemności, UE zezwoli na większościowy udział obywateli amerykańskich w unijnych liniach lotniczych;
-           ograniczenia wynikające z walki z hałasem w pobliżu portów lotniczych. Pod warunkiem wprowadzenia zmian legislacyjnych w UE dotyczących procesu wprowadzania ograniczeń związanych z hałasem w pobliżu portów lotniczych, unijne linie lotnicze uzyskają dodatkowe prawa do wykonywania przewozów na trasach pomiędzy USA a licznymi krajami pozaeuropejskimi. Ponadto zostanie usunięty szereg przeszkód dla unijnych inwestycji w linie lotnicze pochodzące z państw trzecich. Podobne prawa uzyskają amerykańskie linie lotnicze, gdy Stany Zjednoczone dopuszczą unijne udziały większościowe w amerykańskich liniach lotniczych. 
 
Negocjatorzy osiągnęli również znaczne postępy w zakresie współpracy prawnej:
-           umowa zacieśni współpracę w dziedzinie ochrony środowiska poprzez ustanowienie wymogu zharmonizowania i współoddziaływania środków rynkowych (takich jak systemy handlu uprawnieniami do emisji), aby zapobiec powielaniu wysiłków; poprzez poprawę przejrzystości w zakresie środków na rzecz zwalczania hałasu w pobliżu portów lotniczych; oraz poprzez propagowanie ekologicznych technologii i paliw, a także zarządzanie ruchem lotniczym z poszanowaniem środowiska naturalnego. Współpraca ta ma kluczowe znaczenie, aby zapewnić lotnictwu międzynarodowemu zrównoważony rozwój;
-           po raz pierwszy w historii lotnictwa umowa zawiera specjalny artykuł dotyczący społecznego wymiaru stosunków UE-USA w dziedzinie lotnictwa. Zapewni to nie tylko ochronę obowiązujących praw pracowniczych osób zatrudnionych w liniach lotniczych, lecz także wysokie standardy pracy;
-           dzięki umowie zacieśni się jeszcze bardziej obecna współpraca w dziedzinie ochrony lotnictwa. Wspieranie maksymalnego wzajemnego zaufania do środków ochrony drugiej strony oraz szybkie i skoordynowane reagowanie na nowe zagrożenia zapewni lepszy podział zasobów na potrzeby zwalczania zagrożeń systemu lotniczego;.
-           w umowie zwiększa się rolę Wspólnego Komitetu UE-USA, będącego organem odpowiedzialnym za monitorowanie procesu wdrażania umowy i za koordynowanie poszczególnych aspektów współpracy prawnej. Nowe przepisy ograniczą biurokrację (np. poprzez wzajemne uznawanie decyzji regulacyjnych) i umożliwią zapobieganie powielaniu wysiłków (np. poprzez wspólne inicjatywy w zakresie bezpieczeństwa, jednorazową kontrolę bezpieczeństwa, bądź ułatwienia w podróżowaniu dla pasażerów).
 
Rynki Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych są największymi rynkami lotniczymi na świecie. Razem stanowią one około 60% światowego lotnictwa. Korzyści ekonomiczne wynikające z wdrożenia drugiej umowy zostały ocenione w sposób niezależny jako równoważne korzyściom transatlantyckim spodziewanym w związku z pomyślnym zakończeniem negocjacji handlowych rundy dauhańskiej. Podpisana umowa, zanim formalnie wejdzie w życie, wymaga ratyfikacji przez Parlament Europejski i wszystkie państwa członkowskie.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.