Data publikacji: 21.12.2011

Skuteczniejsze zarządzanie klęskami i katastrofami w UE

Komisja Europejska przedstawiła projekt przepisów wzmacniających europejską współpracę w dziedzinie ochrony ludności, które pozwolą na skuteczniejsze, wydajniejsze i szybsze reagowanie na klęski i katastrofy, a także sprawniejsze prowadzenie działań zapobiegawczych i zwiększających gotowość do zapobiegania takim klęskom i katastrofom.


Przedstawione propozycje pozwolą Europie przekształcić obecny system doraźnej koordynacji w taki, w którym pomoc jest uprzednio planowana i w którym można zagwarantować jej udzielenie w każdym przypadku wystąpienia klęski lub katastrofy.
 
„Jedną z najważniejszych propozycji jest stworzenie na zasadzie dobrowolności wyspecjalizowanych zespołów z państw członkowskich, dysponujących specjalistycznym sprzętem, które będzie można natychmiast wykorzystać w ramach wspólnej europejskiej odpowiedzi”, powiedziała Kristalina Georgijewa, komisarz UE ds. współpracy międzynarodowej, pomocy humanitarnej i reagowania kryzysowego.
 
„Równie ważne jest, aby prawodawstwo związane z ochroną ludności potraktowało ją szerzej niż tylko jako reagowanie w przypadku klęsk i katastrof, a także położyło większy nacisk na zapobieganie klęskom i katastrofom oraz zarządzanie ryzykiem. Naszą intencją jest uczynienie z tych propozycji podwalin kompleksowej polityki UE w dziedzinie zarządzania klęskami i katastrofami”.
 
W celu obsługi nowego systemu zostanie powołane całodobowe Centrum Reagowania Kryzysowego, które zapewni lepszą koordynację na szczeblu unijnym w przypadku wystąpienia klęsk lub katastrof, a także będzie stale przekazywać państwom członkowskim pełne informacje, tak by usprawnić dostarczanie pomocy.
 
Komisja Europejska pragnie też zachęcić do ściślejszej współpracy w zakresie planowania z wyprzedzeniem europejskich operacji związanych z reagowaniem na klęski i katastrofy poprzez, między innymi, lokalizację posiadanych przez państwa członkowskie zasobów, sporządzanie planów awaryjnych i usprawnienie planowania zarządzania ryzykiem. Komisja sprawdzi możliwość pozyskania funduszy w celu zlikwidowania zaobserwowanych luk, proponuje też zwiększenie nakładów na wspólne szkolenia i transgraniczne ćwiczenia. Planuje się także usprawnienie organizacji transportu w celu zagwarantowania natychmiastowego uruchomienia pomocy UE.
 
UE dysponuje dwoma głównymi narzędziami umożliwiającymi pierwszą reakcję na klęski i katastrofy: pomocą humanitarną i ochroną ludności. Traktat lizboński stanowi, że „Unia zachęca do współpracy między państwami członkowskimi w celu zwiększenia skuteczności systemów zapobiegania klęskom żywiołowym lub katastrofom spowodowanymi przez człowieka i ochrony przed nimi”.
 
W październiku 2010 r. Komisja przedstawiła plan zatytułowany „Wzmacnianie europejskiej zdolności reagowania w przypadku klęsk i katastrof: rola ochrony ludności i pomocy humanitarnej”, w którym przedstawiła swoją wizję szybszej i skuteczniejszej reakcji UE na klęski i katastrofy. Sugestie te otrzymały polityczne poparcie państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego. Przedstawiona dziś propozycja zmian w prawodawstwie UE dotyczącym ochrony ludności stanowi rozwinięcie tamtych koncepcji.
 
Informacje dodatkowe
Europejski Mechanizm Ochrony Ludności ułatwia współpracę pomiędzy 31 państwami europejskimi (EU-27 oraz Chorwacją, Islandią, Liechtensteinem i Norwegią) w zakresie reagowania na klęski i katastrofy. Uczestniczące w nim państwa łączą swoje zasoby, których można użyć w dotkniętych klęską lub katastrofą krajach na całym świecie. Mechanizm ten, po uruchomieniu, służy koordynacji udzielania pomocy wewnątrz Unii Europejskiej i poza jej granicami. Komisja Europejska zarządza nim za pośrednictwem Centrum Monitorowania i Informacji.
 
Od czasu utworzenia w 2001 r. omawiany mechanizm uruchomiono w związku z klęskami i katastrofami w państwach członkowskich (na przykład pożarami lasów w Portugalii, powodziami na Bałkanach w 2010 r. i wybuchem w morskiej bazie wojskowej na Cyprze w 2011 r.), a także w pozostałych regionach świata, między innymi w związku z niedawnymi trzęsieniami ziemi na Haiti, w Chile i Japonii.
 
Więcej informacji:
MEMO/11/927 – Moving closer to more effective disaster management in Europe
Strona internetowa komisarz Kristaliny Georgijewej:
Strona DG ds. Pomocy Humanitarnej i Ochrony Ludności Komisji Europejskiej:
zrodlo IP/11/1564

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.