Data publikacji: 15.10.2015
W przyszłym roku europejscy producenci żywności skorzystają z programów o wartości 111 milionów euro, dzięki którym będą mogli dotrzeć do nowych rynków poza Unią Europejską oraz promowanie konsumpcji w Unii i poza nią.
Promocja stanowi kluczowy element pakietu wsparcia dla rolników, jaki zaprezentowała właśnie Komisja Europejska.
„Smacznego, to z Europy” to nowa polityka promocyjna przyjęta przez Komisję Europejską, która ma pomóc podmiotom z sektora rolno-spożywczego w zdobywaniu nowych rynków lub umocnieniu na nich swojej pozycji oraz zwiększyć świadomość europejskich konsumentów na temat wysiłków podejmowanych przez europejskich rolników. Aby osiągnąć ten cel, Komisja udostępni więcej środków, podniesie poziom współfinansowania i ograniczy biurokrację przy zatwierdzaniu projektów. Jest to element starań o stopniowe zwiększanie dostępnego budżetu UE na promocję, z 61 mln euro w 2013 r. (kiedy to zaproponowano nowe przepisy) do 200 mln euro w 2019 r.
Zgodnie z nowymi przepisami stawki współfinansowania UE będą wynosić od 50 do 70-80 proc. (do 85 proc. dla Grecji i Cypru). Jednocześnie przestanie funkcjonować współfinansowanie krajowe, co stworzy równe warunki działania we wszystkich państw członkowskich. Biurokracja podczas procedury wyboru projektów zostanie znacznie zmniejszona, co ułatwi stosowanie tej procedury.
Program na 2016 r. skierowany jest do wybranych państw trzecich (pełny wykaz w załączniku), w których istnieje największy potencjał wzrostu, zwłaszcza w odniesieniu do sektorów o szczególnie trudnej sytuacji na rynku, jak sektor produktów mlecznych i wieprzowiny. Z kwoty całkowitej 30 mln euro przeznaczono specjalnie na pakiet wsparcia ogłoszony przez komisarza Phila Hogana na początku września w celu wsparcia działań promocyjnych w tych dwóch sektorach.
Phil Hogan, komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, powiedział: - Europejskie produkty rolno-spożywcze są najlepsze na świecie. Rynek eksportowy tych produktów, o wartości 110 miliardów euro, tworzy miejsca pracy i powoduje wzrost na obszarach wiejskich w całej Unii Europejskiej. Aby kontynuować te tendencje eksportowe, z przyjemnością ogłaszam nowy system promocji, w ramach którego finansowanie w wysokości 111 milionów euro poprzez efekt dźwigni odkryje przed europejskimi produktami rolno-spożywczymi dalsze możliwości na nowych rynkach oraz zwiększy ich obecność na rynkach dotychczasowych. Ze szczególnym zadowoleniem informuję o wyodrębnieniu puli 30 milionów euro na znajdujące się w trudnej sytuacji sektory produktów mleczarskich i wieprzowiny w obrębie niedawno ogłoszonego pakietu rynków rolnych o wartości 500 milionów euro. W najbliższych miesiącach spodziewam się nasilenia ofensywy dyplomatycznej i misji handlowych w celu otwarcia dla producentów z UE dalszych możliwości na całym świecie.
Kontekst:
Najważniejsze elementy przewidziane w nowych przepisach dotyczących promocji to:
wprowadzenie europejskiej strategii promocji, która pozwoli na lepsze ukierunkowanie akcji promocyjnych. Strategia ta powinna doprowadzić do:
W celu pełnego wdrożenia tego aktu podstawowego Komisja przyjęła rozporządzenia delegowane i wykonawcze.
Odpowiednie akty prawne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym.
Kluczowym elementem nowej polityki promocyjnej jest ustanowienie rocznego programu prac (decyzja wykonawcza Komisji), który określa strategiczne priorytety działań promocyjnych pod względem produktów, systemów i rynków, na które działania te mają być ukierunkowane, oraz odpowiadające im przydzielone budżety. Celem jest stworzenie dynamicznej i proaktywnej polityki, dostosowywanej co roku do nowych możliwości rynkowych i potrzeb sektora.
Więcej informacji na temat polityki na rzecz promowania rolnictwa można znaleźć tutaj.
Załącznik
Podział budżetu na priorytety w przypadku programów współfinansowanych w ramach rocznego programu prac na rok 2016
Przewidywana kwota |
|
Programy proste – Rynek wewnętrzny |
26 mln EUR |
Działanie 1* – Programy informacyjne i promocyjne mające na celu podniesienie wiedzy o unijnych systemach jakości określonych w art. 5 ust. 4 pkt a), b) i c) rozporządzenia (UE) 1144/2014 i zwiększenie rozpoznawalności tych systemów |
10 mln EUR |
Działanie 2* – Programy informacyjne i promocyjne mające na celu podkreślenie specyfiki metod produkcji rolnej w Unii i cech charakterystycznych europejskich produktów rolnych i spożywczych |
7 mln EUR |
Działanie 3 – Programy informacyjne i promocyjne dotyczące mleka i produktów mlecznych, produktów z wieprzowiny lub kombinacji tych dwóch składników |
9 mln EUR |
Programy proste – w państwach trzecich |
68 mln EUR |
Działanie 4* – Programy informacyjne i promocyjnych skierowane do Chin, Japonii, Korei Południowej i obszaru celnego Tajwanu |
12 mln EUR |
Działanie 5* – Programy informacyjne i promocyjne skierowane do USA lub Kanady |
12 mln EUR |
Działanie 6* – Ameryka Środkowa i Południowa oraz Wyspy Karaibskie |
7 mln EUR |
Działanie 7* – Azja Południowo-Wschodnia, tzn. Brunei, Kambodża, Indonezja, Laos, Malezja, Mjanmar/Birma, Filipiny, Singapur, Tajlandia, Timor Wschodni i Wietnam |
7 mln EUR |
Działanie 8* – Afryka i Bliski Wschód |
4,5 mln EUR |
Działanie 9* – Inne obszary geograficzne |
4,5 mln EUR |
Działanie 10*– Programy informacyjne i promocyjne dotyczące mleka i produktów mlecznych, produktów z wieprzowiny lub kombinacji tych dwóch składników skierowane do dowolnego państwa trzeciego |
21 mln EUR |
Programy, w których uczestniczy wiele państw |
14 mln EUR |
Programy proste – w przypadku poważnych zakłóceń na rynku |
3 mln EUR |
*Programy te nie obejmująmleka/produktów mlecznych, produktów z wieprzowiny ani kombinacji tych dwóch składników. Mogą one jednak obejmować mleko/produkty mleczne, produkty z wieprzowiny lub kombinację tych dwóch składników, jeśli są one powiązane z innymi produktami. |
Ogółem 111 mln EUR |
Uwaga: Program prosty to program promocyjny przedstawiony przez jedną lub kilka organizacji inicjujących z tego samego państwa członkowskiego. Program, w którym uczestniczy wiele państw, to program przedstawiony przez co najmniej dwie organizacje inicjujące z co najmniej dwóch państw członkowskich lub co najmniej jedną organizację europejską.