Data publikacji: 16.02.2011

Smaki Europy

Piacentinu Ennese, nazwa włoskiego sera owczego, to już tysięczna nazwa zarejestrowana w ramach komisyjnych systemów oznakowania jakości produktów rolnych i spożywczych.


Od czasu ich powstania w 1992 r., w ramach unijnych systemów zarejestrowano produkty rolne i spożywcze pochodzące z UE oraz spoza jej terytorium. W ostatnich latach odnotowano znaczny wzrost ilości wniosków ze względu na kolejne rozszerzenia UE oraz rosnące zainteresowanie ze strony producentów z całego świata, w tym między innymi producentów z Indii, Chin, Tajlandii oraz Wietnamu.
 
Celem systemu jest ochrona i promowanie marek tradycyjnych produktów rolnych i spożywczych w Europie. Oznakowanie jakości chroni pracę rolników i producentów wyrobów tradycyjnych, którzy podtrzymują i rozwijają dziedzictwo kulturowe europejskiej wsi. Z kolei z punktu widzenia konsumenta stanowi gwarancję jakości.
 
Dacian CIOLOŞ, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, powiedział: „Rejestracja tysięcznej nazwy jest dla systemów jakości ważnym wydarzeniem. Systemy jakości, które promują jakość produktów europejskich oraz podkreślają znaczenie tradycji rolniczych oraz dziedzictwa obszarów wiejskich, posiadają nadal ogromny potencjał.” Komisarz dodał: „Systemy jakości UE są fundamentem opracowanego przez Komisję pakietu środków dotyczących jakości, będącego obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie oraz Radzie. Pakiet wzmacnia systemy CHNP-CHOG, w szczególności podnosząc znaczenie i odpowiedzialność grup oraz nadając nowy impuls systemowi tradycyjnych gwarantowanych specjalności.”
 
Po tym jak nazwa tradycyjnego produktu zostanie zarejestrowana i oznaczona jednym z trzech znaków jakości, UE dba o to, aby nikt nieupoważniony nie wykorzystywał chronionej nazwy w odniesieniu do swoich wyrobów.
 
Od chwili utworzenia systemu w 1992 roku zarejestrowano w nim takie produkty jak szynka parmeńska, ser Roquefort, bryndza podhalańska, miód kurpiowski czy truskawka kaszubska. Istnieją trzy kategorie znaków:
·         505 Chronione nazwy pochodzenia (CHNP): nazwy produktów, które zawdzięczają swoje cechy wyłącznie lub głównie ich miejscu produkcji oraz umiejętnościom lokalnych producentów. Produkt rolny bądź spożywczy musi zostać wyprodukowany, przetworzony oraz przygotowany na danym obszarze geograficznym, przy użyciu uznanej wiedzy specjalistycznej.
·         465 Chronione oznaczenia geograficzne (CHOG): produkty rolne i spożywcze, których renoma lub charakterystyczne cechy są bezpośrednio związane z produkcją na danym obszarze geograficznym. Przynajmniej jeden z etapów produkcji, przetwarzania lub przygotowania produktu musi mieć miejsce na danym obszarze geograficznym.
·         30 Gwarantowane tradycyjne specjalności(GTS): nazwy produktów, które gwarantują tradycyjny charakter tych produktów w odniesieniu do ich składu lub sposobów produkcji. Produkty w ramach systemu gwarantowanych tradycyjnych specjalności nie są związane z żadnym określonym obszarem geograficznym, ale muszą być produkowane zgodnie z ustaloną specyfikacją.
 
Rejestracja nie odbywa się automatycznie. UE musi najpierw przeanalizować zgłoszenie, a inni producenci mogą sprzeciwić się rejestracji.
 
Komisja zarządza również dwoma rejestrami oznaczeń geograficznych win oraz napojów alkoholowych.
 
Piacentinu Ennese CHNP to ser produkowany w prowincji Enna na Sycylii (Włochy). Ser ten powstaje z surowego mleka owczego z dodatkiem szafranu uprawnego (również z Enny), podczas jego produkcji dodaje się także pieprz i sól. Owce wypasane są na terenach wysoko położonych (między 400 a 800 m n.p.m.) oraz dodatkowo karmione paszą składającą się z siana i słomy oraz zbóż ze ściernisk. Ser zawdzięcza swój szczególny smak użyciu szafranu, pastwiskom, na których wypasane są owce, oraz umiejętnościom lokalnych producentów.
 
Doskonalsze oznakowanie jakości
 
UE chce udoskonalić system oznakowania jakości. W grudniu 2010 roku Komisja przedłożyła wnioski ustawodawcze, których celem jest usprawnienie systemu oraz ułatwienie zainteresowanym korzystania z etykiet.
 
Z przeprowadzonych badań wynika, że w 2007 roku obroty ze sprzedaży produktów oznaczonych jako ChNP i ChOG wyniosły 14 mld euro.
 
Więcej na temat unijnego systemu oznakowania jakości DeutschEnglishfrançais
 
Więcej informacji:
dotyczących sera Piacentinu Ennese CHNP: link do bazy danych Komisji DOOR:
 DOOR - baza danych zarejestrowanych CHNP, CHOG oraz Gwarantowanych tradycyjnych specjalności:
Strona internetowa DG AGRI dotycząca polityki jakości:
MEMO/11/84

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.