Data publikacji: 24.02.2011

Small Business Act dla Europy wzmocnienie małych przedsiębiorstw

Powodzenie strategii „Europa 2020” i stan gospodarki europejskiej w dużym stopniu zależą od tego, czy małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) osiągną swój pełny potencjał.


W UE działa ok. 23 mln MŚP, które zatrudniają 67% wszystkich pracowników sektora prywatnego. Program „Small Business Act” (SBA) stanowi ramy polityki UE mającej na celu wzmocnienie MŚP, a przez to umożliwienie im wzrostu i tworzenia miejsc pracy. W latach 2008-2010 Komisja i państwa członkowskie UE wdrażały działania określone w programie SBA w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych oraz ułatwienia małym i średnim przedsiębiorstwom dostępu do finansowania i do nowych rynków. Jakkolwiek rozpoczęto już większość inicjatyw przewidzianych w programie SBA, z przeglądu dotychczasowych postępów w jego realizacji wynika, że w celu pomocy MŚP potrzebne są intensywniejsze działania.
 
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. przemysłu i przedsiębiorczości, Antonio Tajani, powiedział: „Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią ponad 99% wszystkich firm w Europie i zatrudniają ponad 90 mln osób. Są one siłą napędową naszej gospodarki. Muszą być silne, konkurencyjne i innowacyjne. Państwa członkowskie muszą działać szybko w celu pełnego wdrożenia programu „Small Business Act”.”
 
ŚP, które utraciły 3,25 mln miejsc pracy w wyniku kryzysu gospodarczego, potrzebują szczególnej pomocy, by otrząsnąć się z jego skutków. Od tego, czy MŚP taką pomoc otrzymają i czy powstaną w związku z tym nowe miejsca pracy, zależy, czy UE osiągnie docelowy wskaźnik zatrudnienia: 75 proc. do roku 2020. To małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniają bowiem dwie trzecie wszystkich pracujących w sektorze prywatnym.
 
Małe przedsiębiorstwa borykają się z problemami takimi jak: poszukiwanie źródeł finansowania, liczne wymogi i procedury administracyjne oraz utrudniony dostęp do nowych rynków, zarówno w obrębie UE, jak i poza nią. Nowe proponowane przez UE środki:
 
    * jeszcze bardziej ograniczą biurokrację - dzięki nowym punktom kompleksowej obsługi ("jedno okienko"), za pośrednictwem których małe firmy będą mogły ubiegać się o dotacje unijne, krajowe i lokalne, a także dzięki uproszczeniu wymogów prawnych związanych m.in. z księgowością
    * poprawią dostęp do źródeł finansowania - poprzez usprawnienie i przyspieszenie procedur oraz rozbudowanie systemu pożyczek gwarantowanych
    * pomogą małym przedsiębiorstwom wchodzącym na rynki pozaeuropejskie - poprzez działania wspierające i porozumienia o wolnym handlu
    * zharmonizują podatki dla przedsiębiorstw i ułatwią im odzyskiwanie należności w innych państwach członkowskich
    * będą wspierać przedsiębiorczość i sprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy - poprzez skrócenie do jednego miesiąca czasu niezbędnego do uzyskania odpowiednich zezwoleń i licencji.
 
Inicjatywy w ramach programu SBA od 2008 r., zakończone sukcesem
Program „Small Business Act” stanowi pierwsze kompleksowe ramy polityki UE i państw członkowskich na rzecz MŚP. Od czasu jego przyjęcia w czerwcu 2008 r. dokonano znacznych postępów w postaci działań zmierzających do wzmocnienia MŚP w szeregu dziedzin:
-           100 tys. MŚP skorzystało z instrumentów finansowych w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji, co pozwoliło na stworzenie ponad 100 tys. miejsc pracy.
-           Zgodnie z dyrektywą w sprawie opóźnień w płatnościach organy publiczne są obecnie zobowiązane do dotrzymywania 30-dniowego terminu płatności na rzecz dostawców, co korzystnie wpływa na przepływy pieniężne przedsiębiorstw.
-           W większości państw członkowskich znacznie ograniczono czas i koszt założenia firmy – średnia UE dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod tym względem spadła z 12 dni i 485 euro w 2007 r. do 7 dni i 399 euro w 2010 r.
-           Dzięki usprawnieniu procedur internetowych i możliwości składania wspólnych ofert ułatwiono MŚP uczestnictwo w procedurach zamówień publicznych.
-           Nowy ośrodek UE dla MŚP w Chinach pomaga MŚP wchodzącym na chiński rynek.
 
Jakkolwiek wszystkie państwa członkowskie uznają istotność szybkiego wdrożenia programu SBA, to istnieją między nimi znaczne różnice w przyjętych podejściach, a także w uzyskanych wynikach. W przeglądzie podkreślono, że państwa członkowskie powinny wzmóc wysiłki w zakresie promowania przedsiębiorczości i MŚP w celu wsparcia przedsiębiorczości w panujących obecnie trudnych okolicznościach gospodarczych.
Nadanie programowi SBA nowej energii
Komisja jest zdecydowana, aby w dalszym ciągu nadawać MŚP priorytetowe znaczenie. W celu uwzględnienia obecnego rozwoju sytuacji gospodarczej, dostosowania programu SBA do priorytetów strategii „Europa 2020” i stałej poprawy warunków dla MŚP do prowadzenia działalności gospodarczej, w przeglądzie zaproponowano dalsze działania w szeregu obszarów priorytetowych:
 
Większa dostępność finansowania inwestycji i wzrostu
-           Dostępność gwarancji kredytowych dla MŚP dzięki udoskonaleniu programów gwarancji
-           Plan działań na rzecz poprawy dostępności finansowania dla MŚP, w tym dostępu do rynków kapitału podwyższonego ryzyka, a także ukierunkowane środki mające zwiększyć wśród inwestorów świadomość możliwości oferowanych przez MŚP
-           Umożliwienie wszystkim bankom, niezależnie od ich wielkości, łatwego korzystania z pożyczek EBI i instrumentów UE
 
Inteligentne uregulowania pozwalające MŚP na skupieniu się na głównym obszarze działalności
-           Poprawa stanowienia prawa UE dzięki wprowadzeniu „testu MŚP” w odniesieniu do wniosków ustawodawczych przedstawianych przez Komisję, ze szczególnym uwzględnieniem różnic pomiędzy mikroprzedsiębiorstwami oraz małymi i średnimi przedsiębiorstwami
-           Rozwój pojedynczych punktów kontaktowych w państwach członkowskich dla ułatwienia procedur administracyjnych
-           Ilościowe poziomy docelowe w zakresie ograniczenia nadmiernie rygorystycznego przekładania wymogów dyrektyw UE na akty prawa krajowego przez organy krajowe („gold plating”)
 
Pełne wykorzystanie jednolitego rynku
-           Wniosek dotyczący wspólnej jednolitej podstawy opodatkowania osób prawnych
-           Środki ułatwiające transgraniczne odzyskiwanie wierzytelności
-           Zmiana europejskiego systemu normalizacji – zwiększenie dostępności norm i nadanie im charakteru bardziej sprzyjającego MŚP
-           Wytyczne dla MŚP korzystających z przepisów o wskazywaniu miejsca pochodzenia
Pomoc MŚP w sprostaniu wyzwaniom globalizacji i zmiany klimatu
-           Wnioski w sprawie wsparcia dla MŚP prowadzących działalność na rynkach poza UE
-           Nowa strategia na rzecz klastrów i sieci o globalnej konkurencyjności
-           Konkretne działania w zakresie regionalnego transferu wiedzy pomiędzy ekspertami w dziedzinie energetyki i ochrony środowiska w ramach Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości
 
W przeglądzie zaproponowano również skuteczniejsze metody zarządzania w celu wdrożenia programu SBA, w których główną rolę odgrywać będą organizacje przedsiębiorstw.
Powyżej przedstawiono jedynie wybór działań. Pełny ich wykaz można znaleźć w dokumencie dotyczącym przeglądu programu SBA lub w MEMO/11/109. Z kolei w MEMO/11/110 przedstawiono szereg przykładów skutecznego wdrożenia programu SBA i zasady „najpierw myśl na małą skalę” w państwach członkowskich.
Więcej informacji:

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.