Data publikacji: 14.11.2011
Trybunał stwierdza, że roczne sprawozdanie finansowe za 2010 r. rzetelnie przedstawia sytuację finansową Unii Europejskiej oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za badany rok.
Natomiast w płatnościach leżących u podstaw rozliczeń nadal występuje istotny poziom błędu, szacowany na 3,7% całości wydatków UE wynoszących 122,2 mld euro. Ten poziom błędu nie jest szacunkowym poziomem nadużyć finansowych, lecz uzyskanym przez Trybunał szacunkiem skali nieprzestrzegania zasad dotyczących dokonywania wydatków np. naruszania zasad udzielania zamówień publicznych, ujmowania niekwalifikowalnych kosztów i nieprawidłowego obliczania wnioskowanych kosztów w projektach współfinansowanych przez UE i zawyżenia powierzchni gruntów deklarowanych przez rolników. Zbadane systemy kontroli w różnych sekcjach budżetu UE nadal były jedynie częściowo skuteczne pod względem zapewniania prawidłowości płatności.
Grupa polityk „Spójność, energia i transport” była najbardziej podatnym na błędy obszarem wydatkowania UE, w którym szacowany poziom błędu wyniósł 7,7%. Jest on wyższy niż w 2009 r. i tłumaczy również niewielki wzrost szacowanego poziomu błędu w budżecie jako całości. Państwa członkowskie mają w tym kontekście rolę do odegrania, gdyż ponownie były jedynie częściowo skuteczne pod względem zapobiegania błędom lub ich wykrywania i korygowania. Ponadto nadal występuje znaczne ryzyko błędu w płatnościach okresowych i końcowych w grupach polityk „Badania naukowe i inne polityki wewnętrzne” oraz „Pomoc zewnętrzna, rozwój i rozszerzenie”.
Poziom błędu pozostał względnie stabilny w zakresie większości wydatków UE w porównaniu z 2009 r. W grupie polityk „Rolnictwo i zasoby naturalne” szacowany poziom błędów wyniósł 2,3%. W płatnościach bezpośrednich objętych Zintegrowanym Systemem Zarządzania i Kontroli (IACS), które stanowiły prawie 40 mld euro z wydanych 56,8 mld euro w tym obszarze, nie występował istotny poziom błędu.
Wydatki UE powinny być nie tylko legalne i prawidłowe, ale też skuteczne. Mając to na uwadze, podczas planowania programów wydatków UE oraz zarządzania ryzykiem, które może wystąpić podczas ich realizacji, Komisja i państwa członkowskie powinny poświęcać więcej uwagi określaniu celów, które byłyby SMART – zdefiniowane, wymierne, osiągalne, odpowiednie i określone w czasie. Odpowiedniej jakości sprawozdawczość na temat wyników jest kluczem do zapewnienia rozliczalności osób odpowiedzialnych za zarządzanie budżetem UE.
Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Kontroli Budżetowej PE (CONT) Prezes Trybunału Vítor Caldeira powiedział: Sprawozdanie roczne za rok 2010 potwierdza główny wniosek z poprzednich lat. Pomimo wielu lat stopniowego ulepszania systemów wciąż utrzymuje się znaczące ryzyko w zakresie prawidłowości płatności, które można w pełni wyeliminować jedynie poprzez reformę ram legislacyjnych oraz przebudowę systemów kontroli. Projekty sektorowych przepisów w zakresie wydatków po 2014 r. stanowią do tego dobrą okazję. Ale, jak podkreślałem w zeszłym roku, reformy powinny być skoncentrowane na poprawie ogólnej jakości wydatkowania środków. Oznacza to poprawę zarządzania i ograniczanie ryzyka w zakresie prawidłowości i wyników działań przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów kontroli.
Po raz pierwszy Trybunał publikuje szacowane poziomy błędu zarówno dla całości budżetu UE, jak i dla grup obszarów polityki. Te poziomy błędu są obliczane na podstawie ekstrapolacji błędów kwantyfikowalnych wykrytych w próbach zbadanych transakcji. Trybunał zestawia szacowany poziom błędu z progiem istotności wynoszącym 2%, aby ustalić – biorąc pod uwagę również inne dowody – czy poziom błędu jest istotny.
Dzisiejsze przedstawienie sprawozdania rocznego za 2010 r. przed Komisją Kontroli Budżetowej PE w Brukseli rozpocznie procedurę udzielania absolutorium z wykonania budżetu UE za rok budżetowy 2010. Prezes Trybunału Vítor Caldeira przedstawi też sprawozdanie roczne za 2010 r. na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego we wtorek 15 listopada w Strasburgu oraz pod koniec listopada Radzie ECOFIN.
Sprawozdanie roczne 2010 – PAKIET PRASOWY w 22 językach UE
źródło ECA/11/37