Data publikacji: 19.06.2013

Szkolenie nauczycieli w zakresie metod nauczania

Unijna grupa wysokiego szczebla ds. modernizacji szkolnictwa wyższego publikuje dziś swoje pierwsze sprawozdanie dotyczące poprawy jakości nauczania i uczenia się w szkołach wyższych.


Grupa, której przewodniczy była prezydent Irlandii Mary McAleese, przygotowała 16 zaleceń (zob. załącznik 1), które obejmują wprowadzenie obowiązkowych i poświadczonych certyfikatem szkoleń dla pracowników dydaktycznych uczelni, większy nacisk na udzielanie studentom pomocy w rozwijaniu umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności, a także utworzenie europejskiej akademii nauczania i uczenia się.

Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, powiedziała: „Moim celem przy tworzeniu grupy było zachęcenie do nowatorskiego sposobu myślenia i formułowania nowych pomysłów. Zalecenia grupy są dostosowane do aktualnej sytuacji, praktyczne i nie wymagają dużych dodatkowych nakładów finansowych. Jakość nauczania w naszych systemach szkolnictwa wyższego i szkoleń ma kluczowe znaczenie, aby zapewnić studentom właściwy zestaw umiejętności w perspektywie ich rozwoju osobistego i zawodowego. Komisja dołoży wszelkich starań, aby wspierać wdrażanie tych zaleceń.”

Mary McAleese, przewodnicząca grupy, dodała: „Jakość nauczania i uczenia się zależy od zaangażowania osób i instytucji wspieranych w ramach strategii politycznych, w centrum których znajduje się nauczanie i uczenie się. Pracownikom dydaktycznym wyższych uczelni należy zapewnić szkolenia i wsparcie, które są niezbędne, aby uzyskiwać wyniki na najwyższym poziomie. W sprawozdaniu pokazano, jak tego dokonać.”

Grupa, powołana przez komisarz Vassiliou we wrześniu ubiegłego roku, w ramach swoich prac przeprowadziła szerokie konsultacje z zainteresowanymi stronami. Stwierdzono, że wiele wyższych uczelni kładzie zbyt mały nacisk na nauczanie w porównaniu z badaniami naukowymi, choć oba elementy należą do podstawowej misji szkolnictwa wyższego. „Niezbędna jest większa równowaga. Przy określaniu osiągnięć naukowych niezbędne jest silniejsze podkreślanie i docenianie roli nauczania, zwłaszcza w kontekście postępu kariery” — powiedziała komisarz. „W pełni popieram propozycję, aby wszyscy nauczyciele w szkolnictwie wyższym byli szkoleni w zakresie metod nauczania.”

Dalsze działania

Grupa wysokiego szczebla rozpocznie teraz prace nad drugą częścią swojej misji, a mianowicie maksymalnym wykorzystaniem nowych metod zapewniających wysoką jakość szkolnictwa wyższego, takich jak masowe otwarte kursy internetowe, które umożliwiają dostęp do szkolnictwa wyższego na odległość. Partnerzy w 11 krajach uruchomili niedawno przy wsparciu Komisji Europejskiej pierwszy masowy otwarty kurs internetowy (IP/13/349). Kolejne sprawozdanie grupy wysokiego szczebla zostanie opublikowane w czerwcu 2014 r.

Kontekst
 
Prace grupy wysokiego szczebla są częścią realizowanej przez Komisję strategii modernizacji szkolnictwa wyższego w państwach członkowskich. Osiągnięto już znaczne postępy w tej dziedzinie. Dla przykładu proces boloński, ułatwia studentom naukę za granicą i uznawanie ich kwalifikacji w całej Europie. Zainicjowany przez Komisję nowy wieloaspektowy system rankingowy uniwersytetów, którego pierwsze wyniki zostaną opublikowane na początku przyszłego roku, ułatwi porównywanie szkół wyższych, co pozwoli studentom na dokonywanie bardziej świadomego wyboru miejsca kształcenia.
 
W europejskim planie modernizacji szkolnictwa wyższego, który w dniach 28-29 listopada 2011 r. został zatwierdzony przez ministrów edukacji, wyznaczono obszary, na których muszą się skupić państwa UE, aby osiągnąć wspólne cele. Określono także, w jaki sposób Unia Europejska może im pomóc w realizacji ich strategii modernizacyjnych. Wśród priorytetów tych jest m.in. poprawa jakości szkolnictwa wyższego i dostosowanie programów studiów do indywidualnych potrzeb, wymagań rynku pracy i przyszłych karier zawodowych, a także zwiększenie liczby absolwentów. Plan przewiduje wspieranie ściślejszej współpracy między uniwersytetami, przedsiębiorstwami i ośrodkami badawczymi. Jest on częścią szerszej strategii Komisji „Europa 2020” na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie, w której edukacja odgrywa kluczową rolę.
 
„Erasmus dla wszystkich”, nowy program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu, który wejdzie w życie w styczniu, będzie stanowił wsparcie dla prowadzonych przez państwa członkowskie reform w zakresie polityki, uwzględniających w szczególności wzmocnienie danych leżących u podstaw kształtowania polityki i wymianę dobrych praktyk. Oczekuje się, że w latach 2014-2020 program dysponować będzie budżetem w wysokości około 14,5 mld EUR, co stanowi 40 proc. więcej w stosunku do obecnych programów, oraz zapewni 4 mln osób stypendia umożliwiające zdobycie międzynarodowego doświadczenia i umiejętności poprzez studia, szkolenie lub wolontariat za granicą.

Więcej informacji
 
Plan modernizacji szkolnictwa wyższego

Sprawozdanie jest dostępne tutaj:

http://ec.europa.eu/education/higher-education/doc/modernisation_en.pdf
 
Komisja Europejska: Kształcenie i szkolenie

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.