Data publikacji: 01.06.2009

Trzy czwarte czasu antenowego o największej oglądalności zajmują programy i filmy europejskie

Filmy i programy telewizyjne „made in Europe” nadal cieszą się zainteresowaniem europejskich telewidzów. Z opublikowanego dziś niezależnego badania, zamówionego przez Komisję Europejską, wynika, że europejskie produkcje zajmują blisko trzy czwarte czasu antenowego o największej oglądalności.


Obecność produkcji europejskich w nowych mediach, takich jak wideo na żądanie, jest dość obiecująca, niemniej jej zgodność z nowymi europejskimi zasadami audiowizualnych usług medialnych wymaga stałej kontroli. Celem tych zasad, uzupełnionych w 2007 r. o przepisy dotyczące nowych mediów, które mają zostać wdrożone we wszystkich państwach członkowskich do grudnia 2009 r. (IP/08/2032), jest zapewnienie odpowiedniego udziału produkcji europejskich.

„Cieszy mnie zainteresowanie telewidzów europejskimi produkcjami. Świadczy ono o tym, że przeważająca większość Europejczyków docenia wartość europejskiej różnorodności kulturowej promowanej poprzez politykę audiowizualną Unii” – oświadczył Jacques Barrot, wiceprzewodniczący Komisji, a obecnie również komisarz odpowiedzialny za społeczeństwo informacyjne i media. „Jestem jednak przekonany, że wyniki mogą być jeszcze lepsze i że można zwiększyć udział naszych produkcji. Powinniśmy przede wszystkim wykorzystać potencjał usług na żądanie do promowania lokalnych i europejskich treści w całej Europie wspierając w ten sposób różnorodność kulturową i niezależne produkcje”.

Opublikowane dziś badanie jest pierwszym, które mierzy czas poświęcany przez telewidzów na europejskie programy telewizyjne. Poprzednie badania oceniały wyłącznie ich udział w czasie nadawania. Z aktualnego badania wynika, że europejskie i niezależne programy telewizyjne i filmy cieszą się dużym zainteresowaniem. W 2007 r., europejskie programy telewizyjne i filmy zajmowały 74% czasu antenowego, a nawet 75,5% między 1800 a 2300, natomiast produkcje niezależnych producentów europejskich zajmowały 33,4% czasu antenowego w Europie.

Większość usług wideo na żądanie oferowanych przez kanały telewizyjne składa się prawie wyłącznie z treści europejskich: ponad 90% ankietowanych stacji telewizyjnych odpowiada, że ponad 75% oferty ich katalogów na żądanie to produkty europejskie. Natomiast niezależni usługodawcy udostępniający wideo na żądanie promują produkcje europejskie w dużo mniejszym stopniu: 25% z nich odpowiedziało, że w swych katalogach oferują mniej niż 25% godzin produkcji europejskich. Ważne jest zatem, aby monitorować rozwój oferty wideo na żądanie w UE w celu promowania treści zróżnicowanych pod względem kulturowym.

Badanie przeprowadzone w oparciu o reprezentatywną próbę kanałów telewizyjnych i powiązanych usług w całej Europie zostało wykonane na zlecenie Komisji Europejskiej w 30 państwach w celu przeprowadzenia analizy promocji produkcji europejskich przez kanały telewizyjne i usług na żądanie, jak wymagają tego europejskie zasady dotyczące audiowizualnych usług medialnych (MEMO/08/803). Badanie zawiera również propozycję metod oceny udziału europejskich treści w usługach wideo na żądanie. Zachęca też państwa członkowskie oraz firmy świadczące usługi na żądanie do określenia sposobów oceny odsetka treści „made in Europe” w kontekście usług na żądanie.

Informacje ogólne
Na mocy dyrektywy „Telewizja bez granic” europejskie stacje telewizyjne mają obowiązek przeznaczania większości czasu antenowego dla utworów europejskich i co najmniej 10% tego czasu lub budżetu programowego na europejskie utwory wyprodukowane przez niezależnych producentów. W 2007 r. zakres tej dyrektywy poszerzono o usługi na żądanie na mocy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Zgodnie z nową dyrektywą państwa członkowskie dbają, by dostawcy usług medialnych na żądanie wspierali, gdy jest to możliwe i za pomocą odpowiednich środków, produkcję utworów europejskich i dostęp do nich. Mogą temu posłużyć różne środki, zwłaszcza inwestycje w produkcję i nabywanie praw do europejskich utworów czy ustanowienie odpowiedniej lub przeważającej proporcji tego typu utworów w katalogach wideo na żądanie (MEMO/08/803).

Opublikowane dziś niezależne badanie nadaje zewnętrzny wymiar sprawozdaniu z wypełniania tych obowiązków przez państwa członkowskie, sporządzanemu co dwa lata przez Komisję na podstawie dostarczonych przez nie informacji. Zostało ono przeprowadzone przez Attentional Limited, Oliver & Ohlbaum Associés, Ramboll Management oraz Headway International na zlecenie Komisji. Poprzednie sprawozdanie Komisji obejmujące lata 2005-2006 zostało opublikowane w lipcu 2008 r. (IP/08/1207). Kolejne, obejmujące lata 2007-2008, zostanie opublikowane w 2010 r.

Badanie można znaleźć na stronie:
http://ec.europa.eu/avpolicy/info_centre/library/studies/index_en.htm#eurworks

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.