Data publikacji: 10.11.2010

UE intensywnie walczy ze zmianami klimatu

Komisja Europejska ogłosiła pierwsze zaproszenie do składania wniosków dotyczących największego na świecie programu inwestycji w projekty demonstracyjne w dziedzinie technologii niskoemisyjnych i energii odnawialnej.


Inicjatywa o nazwie NER300 zapewni znaczne wsparcie finansowe co najmniej ośmiu projektom związanym z technologiami wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS) i co najmniej trzydziestu czterem projektom związanym z innowacyjnymi technologiami w zakresie energii odnawialnej. Celem programu jest ożywienie rozwoju gospodarki niskoemisyjnej w Europie poprzez tworzenie nowych, ekologicznych miejsc pracy oraz przyczynianie się do osiągnięcia ambitnych celów UE w dziedzinie walki ze zmianą klimatu. We wdrażaniu programu z Komisją współpracuje Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Firmy zainteresowane składaniem wniosków mają trzy miesiące na złożenie ofert na poziomie krajowym.
 
Komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu, Connie Hedegaard, stwierdziła: „Inicjatywa NER300 to dobry przykład, że UE27 może razem zrobić więcej niż każdy z nas z osobna. Dochody ze sprzedawania uprawnień do emisji CO2, pozwolą na przekazanie około 4,5 mld euro na innowacyjne technologie energii odnawialnej i technologie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla. Łącznie ze składkami sponsorów projektu i państw członkowskich suma ta wyniesie nawet 9 mld euro. Może to być potrzebnym bodźcem, aby UE pozostała na pozycji lidera w sektorze technologii przyjaznych klimatowi. Europa ma odpowiednie umiejętności, zdolność i ambicję, aby poprowadzić resztę świata w sferze wynalazczości technologicznej na miarę wyzwań związanych ze zmianą klimatu. Inicjatywa NER300 ma pełnić rolę katalizatora dla projektów demonstracyjnych, które wyniosą nowe, niskoemisyjne technologie na płaszczyznę komercyjną. Te i podobne ekologiczne technologie będą stawały się coraz ważniejszym źródłem przyszłego wzrostu gospodarki i rynku pracy. Przyczynią się one również do spełnienia naszych ambitnych celów w zakresie ochrony klimatu na rok 2020 i w następnych latach”.
 
Prezes EBI, Philippe Maystadt, dodał: „EBI w pełni zobowiązuje się do pomocy państwom członkowskim Unii Europejskiej w spełnieniu ich celów na 2020 r. dotyczących klimatu i energii. Oferujemy więc naszą specjalistyczną wiedzę finansową i techniczną, aby wesprzeć wdrożenie inicjatywy NER300”.
 
Wczorajsze pierwsze zaproszenie do składania wniosków oznacza początek realizacji inicjatywy NER300. Nazwa inicjatywy nawiązuje do źródła finansowania, jakim będzie sprzedaż – w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (ETS) – 300 mln uprawnień do emisji pochodzących ze specjalnej rezerwy dla nowych instalacji (ang. New Entrants Reserve, NER). Przy obecnym poziomie cen na rynku uprawnień do emisji inicjatywa ta miałaby wartość rzędu 4,5 mld euro, co czyni ją największym programem tego typu na świecie.
 
Fundusze te są przeznaczone na projekty demonstracyjne w dziedzinie technologii wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz innowacyjnych technologii energii odnawialnej. Każde z państw członkowskich będzie finansować przynajmniej jeden taki projekt (jednak nie więcej niż trzy). W załączniku do niniejszego komunikatu znajdują się szczegóły dotyczące objętych dofinansowaniem rodzajów technologii.
 
Program sprawi, że zaangażowane w tę dziedzinę nakłady zostaną zwielokrotnione, przekraczając łącznie 9 mld euro, jako że dofinansowanie ze środków NER300 będzie pokrywać do 50% kosztów budowy i eksploatacji w ramach projektów w dziedzinie CCS i odnawialnych źródeł energii. Sponsorzy projektów oraz państwa członkowskie pokryją pozostałe koszty. Finansowanie z funduszy NER300 może być łączone z finansowaniem w ramach innych instrumentów unijnych, w tym funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej (EPENG).
 
Na mocy decyzji w sprawie NER300 EBI jest odpowiedzialny za sprzedaż 300 mln uprawnień do emisji oraz zarządzanie środkami ze sprzedaży i ich wydatkowanie. Choć szczegółów, w tym daty rozpoczęcia sprzedaży, jeszcze nie ustalono, oczekuje się, że wszystkie uprawnienia do emisji NER300 zostaną sprzedane przed rozpoczęciem trzeciego okresu rozliczeniowego w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w styczniu 2013 r.
 
EBI przeprowadzi również szczegółową ocenę finansową i techniczną propozycji projektów przed przekazaniem Komisji zaleceń w postaci rankingu projektów. Ostateczną decyzję co do wyboru projektów, które zostaną objęte dofinansowaniem, podejmie Komisja, zasięgnąwszy opinii państw członkowskich.
 
Dodatkowe informacje
Pytania i odpowiedzi dotyczące NER300: zob. MEMO/10/549
 
Załącznik
Kategorie projektów demonstracyjnych w zakresie CCS
Dofinansowanie otrzyma osiem projektów w dziedzinie CCS:
-           co najmniej jeden, a maksymalnie trzy, w każdej z następujących kategorii: rozwiązania stosowane przed spalaniem i po spalaniu, paliwowo-tlenowe oraz zastosowania przemysłowe,
-           co najmniej trzy projekty w zakresie składowania CO2 w solankowym poziomie wodonośnym i co najmniej trzy projekty w zakresie składowania w sczerpanych złożach węglowodorów,
-           uczestniczące w projektach CCS elektrownie muszą mieć minimalną moc 250 MW, a projekt powinien gwarantować wskaźnik wychwytywania CO2 ze spalin na poziomie co najmniej 85%.
Kategorie projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energii odnawialnej
34 projekty w zakresie energii odnawialnej, które zostaną dofinansowane, obejmują następujące dziedziny:
-           bioenergia – 9 projektów,
-           skoncentrowana energia słoneczna – 5 projektów,
-           fotowoltaiczna energia słoneczna – 3 projekty,
-           energia wiatrowa – 6 projektów,
-           energia geotermalna – 4 projekty,
-           energia mórz i oceanów (urządzenia wykorzystujące ruch fal morskich i napędzane prądami morskimi/pływowymi, a także wykorzystujące technologię konwersji oceanicznej energii cieplnej) – 3 projekty,
-           energia wodna – 1 projekt,
-           rozproszone wytwarzanie energii odnawialnej (sieci inteligentne) – 3 projekty.
 
Procedura składania wniosków o dofinansowanie
Szczegółowa procedura składania wniosków jest określona w pierwszym zaproszeniu do składania wniosków. Komisja zaprosi potencjalnych sponsorów projektów do udziału w seminarium, którego data zostanie wkrótce ustalona.
Propozycje projektów, składane przez pojedyncze podmioty lub przez konsorcja, należy przedłożyć państwom członkowskim, na terytorium których projekty mają zostać zrealizowane. Państwa członkowskie dokonają wstępnej oceny kwalifikowalności w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia zaproszenia do składania wniosków. Państwa członkowskie dokonują wstępnego wyboru wniosków i przekazują EBI kwalifikujące się propozycje projektów w ciągu sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia zaproszenia do składania wniosków.
 
Ponadto UE przyjmuje bardziej rygorystyczne przepisy w sprawie emisji z obiektów przemysłowych 
Przyjęte wczoraj  nowe prawodawstwo Unii Europejskiej spowoduje ograniczenie emisji z dużych obiektów energetycznego spalania w całej UE, przynosząc obywatelom Europy wiele korzyści środowiskowych i zdrowotnych, takich jak spodziewane ograniczenie przedwczesnych zgonów o 13 000 rocznie. Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji z obiektów przemysłowych zostały zaproponowane przez Komisję Europejską w grudniu 2007 r. Nowe przepisy przyniosą także znaczne oszczędności poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych i zapewnienie bardziej wyrównanych warunków konkurencji dla przemysłu.
 
Europejski komisarz ds. środowiska Janez Potočnik stwierdził: „Głosowanie przez Radę za przyjęciem nowej dyrektywy w sprawie emisji z obiektów przemysłowych jest kamieniem milowym na drodze do kontroli zanieczyszczeń przemysłowych w Unii Europejskiej. Pomoże w zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony obywateli UE przed zanieczyszczeniem przemysłowym. Istotnie wzmocni istniejące ramy prawne poprzez dalsze ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i innych zanieczyszczeń środowiska, a także stanie się ważną siłą napędową dla innowacji ekologicznych.”
 
Wzmocnienie stosowania najlepszych dostępnych technik
Dyrektywa w sprawie emisji z obiektów przemysłowych aktualizuje i łączy siedem różnych obowiązujących aktów prawnych. 
 
U podstaw nowej dyrektywy leży wzmocnienie stosowania najlepszych dostępnych technik (BAT), co powoduje, że wnioski w sprawie BAT są punktem odniesienia w procesie udzielania pozwoleń. Wniosek dotyczący dyrektywy dokonuje przeglądu dopuszczalnych wartości emisji, które mają zastosowanie do dużych obiektów energetycznego spalania w całej UE, aby dostosować je do najlepszych dostępnych technik.
Wymogi te powinny zapewnić, że operatorzy instalacji przemysłowych będą stosowali BAT w sposób bardziej jednolity i że w związku z tym zagwarantowane zostaną bardziej wyrównane szanse dla przemysłu.
Komisja uważa, że wnioski w sprawie BAT są niezbędne przy wdrażaniu BAT w sposób jasny, wykonalny i przejrzysty we wszystkich państwach członkowskich.
 
Pobudzanie ekoinnowacji i ograniczanie niepotrzebnych obciążeń dla operatorów
 
Zwiększenie roli BAT będzie wyraźnym sygnałem dla przemysłu, zachęcającym do podejmowania wysiłków w celu zagwarantowania przestrzegania najwyższych norm środowiskowych opisanych we wnioskach w sprawie BAT, po najniższych kosztach. Ponadto dyrektywa wymaga od państw członkowskich aktywnego promowania nowych technik, co napędza pozytywny cykl ciągłego doskonalenia efektywności środowiskowej unijnego przemysłu.
 
Uznając że niepotrzebne obciążenie administracyjne jest szkodliwe dla europejskiego przemysłu i jego konkurencyjności na międzynarodowym rynku, dyrektywa zmniejsza takie obciążenia administracyjne o 32 mln EUR rocznie na poziomie UE. Komisja będzie nadal współpracować z państwami członkowskimi, aby spróbować uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych na poziomie krajowym przy wdrażaniu dyrektywy w najbliższych latach.
Ograniczanie emisji z największych obiektów energetycznego spalania
 
Pomimo znacznej redukcji emisji osiągniętej w ostatnich dwóch dekadach, obiekty energetycznego spalania zasilane paliwem kopalnym są nadal głównym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza. Dyrektywa ustanawia bardziej rygorystyczne dopuszczalne wartości emisji dla największych zakładów w całej UE w celu zapewnienia stosowania przez nie BAT. Wynikające z tego korzyści w zakresie redukcji emisji wyniosą od 7 do 28 mld euro rocznie i spowodują zmniejszenie liczby przedwczesnych zgonów o 13 000 rocznie. Oznacza to oszczędności w postaci zmniejszenia skutków zdrowotnych zanieczyszczeń z dużych obiektów spalania dla obywateli UE, po uwzględnieniu kosztów dostosowania instalacji, takich jak instalowanie urządzeń redukujących emisje, ponoszonych przez operatorów. 
Dyrektywa zapewnia, że zakłady te w znacznym stopniu ograniczą swoje szkodliwe emisje przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczającej elastyczności gwarantującej krótko-i długoterminowe bezpieczeństwo dostaw energii w UE.
 
Poprawa narzędzi służących do kontroli i egzekwowania przestrzegania przepisów
Nowa dyrektywa obejmuje szereg ulepszonych mechanizmów mających służyć państwom członkowskim do sprawdzania i egzekwowania zgodności z nowymi przepisami. Przepisy dotyczące monitorowania emisji i sprawozdawczości oraz kontroli środowiskowych zostały w znacznym stopniu wzmocnione. Dokonano również ulepszeń w zakresie publicznego dostępu do informacji. Jaśniej sformułowane wymogi w zakresie wdrażania, które powinny spełnić państwa członkowskie będą ułatwiać Komisji zadanie zapewnienia pełnego stosowania dyrektywy.
 
Dalsze kroki
Przedmiotowa dyrektywa wejdzie w życie po upływie 20 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, które zgodnie z oczekiwaniami powinno nastąpić przed końcem 2010 r. Następnie państwa członkowskie będą miały 2 lata na transpozycję dyrektywy do swojego prawodawstwa i rozpoczęcie wdrażania nowych przepisów. W celu uzyskania dalszych informacji zob.:
 
Z kolei w Parlamencie Europejskim Deputowani poparli program ONZ-tu przeciwko wycince lasów.
Drzewa to ważni sprzymierzeńcy w walce z globalnym ociepleniem. Wchłaniają dwutlenek węgla, który powstaje na skutek działalności człowieka. Wylesianie i degradacja lasów odpowiadają aż za 20 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Kompromis w sprawie przeciwdziałania wylesianiu może zapaść na najbliższym szczycie klimatycznym ONZ w Cancuc. Ta kwestia to ważna część projektu rezolucji przegłosowanej w październiku przez Komisję ds. Ochrony Środowiska PE.
 
Wylesianie i degradacja lasów (np. przez tworzenie nowych gospodarstw rolnych) odpowiada aż za 20 proc. rocznej emisji gazów cieplarnianych. To więcej niż ilość dwutlenku węgla wytwarzanego przez światowy przemysł transportowy. Tym samym wylesianie jest na drugim miejscu największych "grzeszników" zaraz po sektorze energetycznym. Do wydzielania CO2 dochodzi zarówno gdy wycięte drzewa są palone, jak i gdy są pozostawione i same się rozkładają.
 
"Europejski sektor energetyczny emituje ok. 4.1 mld ton CO2 każdego roku, a wylesianie, nielegalna wycinka lasów i wypalanie lasów deszczowych w Brazylii, Indonezji i innych krajach przyczynia się do ok. sześciu mld ton CO2 rocznie" - wylicza niemiecki deputowany Karl-Heinz Florenz (Europejska Partia Ludowa), który stoi na czele delegacji Parlamentu Europejskiego na szczyt w Cancun. "To, że emitujemy mniej dwutlenku węgla nie oznacza, że nie musimy nic robić. Jest odwrotnie, to nasza wspólna odpowiedzialność" - przypomina polityk.
 
Program REDD
          program ONZ REDD rozpoczął się we wrześniu 2008 r. by pomóc krajom rozwijającym się
          obecnie uczestniczy w nim pilotażowo dziewięć krajów w Afryce, Azji i Ameryce Południowej (np. Kongo, Indonezja, Tanzania, Wietnam)
          największym darczyńcą programu jest Norwegia, która na lata 2008-09 przekazała 52.2 mln dolarów, a na 2010 rok kolejne 32.1 mln dolarów
ONZ opracował specjalny program do walki z wylesianiem - tzw. REDD. Za skomplikowaną nazwą programu (Redukcja Emisji Dwutlenku Węgla z Wylesień i Degradacji) stoi prosty pomysł. Chodzi o stworzenie zachęty finansowej dla krajów rozwijających się, tak by zrezygnowały z wylesiania i w ten sposób ograniczyły emisję gazów cieplarnianych.
 
Ten pomysł różni się od poprzednich prób chronienia lasów. Bezpośrednio łączy zachętę finansową z dwutlenkiem węgla pochłanianym przez lasy. Jego ilość powinna być oceniona i zmierzona. Państwa otrzymywałyby punkty za uniknięcie wylesiania. Mogłyby je sprzedawać na międzynarodowym rynku handlu emisjami lub dostawać finansowe rekompensaty.
 
Uaktualniona wersja programu REDD+ obejmuje nie tylko wylesianie i degradację lasów. Zajmuje się też m.in. rolą ochrony lasów i zrównoważonym zarządzaniem leśnictwem.
 
Deputowani w projekcie rezolucji przyjętym w październiku wezwali UE do poparcia programu REDD+. Rezolucja zawiera stanowisko Komisji ds. Ochrony Środowiska na szczyt klimatyczny ONZ w Cancun w Meksyku (29 listopada - 10 grudnia). Stan przygotowań do szczytu w Cancun będzie omawiany na listopadowej sesji plenarnej w Strasburgu.
 
Wylesianie to jeden z punktów szczytu, w którym jest szansa na zrobienie prawdziwego postępu. "Jest jeszcze dużo pracy przed nami, zwłaszcza jeśli chodzi o finansowanie, ale jestem optymista" - nie ukrywał Karl-Heinz Florenz. 
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.