Data publikacji: 14.02.2017
Przedstawiony pakiet czterech ukierunkowanych zmian przyczyni się do zwiększenia przejrzystości na temat stanowisk przyjmowanych przez państwa członkowskie, umożliwi lepsze kierownictwo polityczne oraz zapewni większą rozliczalność w procesie podejmowania decyzji. Cztery proponowane zmiany to:
-
zmiana zasad głosowania na ostatnim etapie procedury komitetowej (komitetu odwoławczego), tak aby wyłącznie głosy za lub przeciw danemu projektowi aktu były brane pod uwagę; w ten sposób zmniejszy się ilość przypadków wstrzymania się od głosu oraz przypadków, w których komitet nie jest w stanie zająć stanowiska, a Komisja jest zobowiązana do działania bez wyraźnego mandatu ze strony państw członkowskich;
-
zaangażowanie ministrów państw członkowskich, poprzez przyznanie Komisji możliwości ponownego wniesienia sprawy do komitetu odwoławczego na szczeblu ministerialnym, jeżeli krajowi eksperci nie zajęli stanowiska; pozwoli to zagwarantować, że trudne decyzje będą przedmiotem dyskusji na odpowiednim szczeblu politycznym;
-
zwiększenie przejrzystości głosowania na szczeblu komitetu odwoławczego poprzez podawanie do publicznej wiadomości, w jaki sposób głosowali przedstawiciele państw członkowskich;
-
zapewnienie wkładu politycznego poprzez umożliwienie Komisji zwrócenia się do Rady Ministrów o wydanie opinii w przypadku, gdy komitet odwoławczy nie jest w stanie zająć stanowiska.
W przypadku znacznej większości decyzji procedura komitetowa funkcjonuje dobrze. Jednakże w kilku ważnych i głośnych sprawach w ciągu ostatnich lat państwa członkowskie nie były w stanie osiągnąć wymaganej większości, by przyjąć lub odrzucić niektóre projekty aktów prawnych (tzw. scenariusz „braku opinii"). W takich przypadkach odpowiedzialność za podjęcie ostatecznej decyzji spoczywa na Komisji, zobligowanej wówczas do podjęcia decyzji bez wyraźnego poparcia politycznego ze strony państw członkowskich. W 2015 r. i 2016 r. Komisja była zobowiązana do przyjęcia 17 aktów prawnych, które dotyczyły zezwolenia wrażliwych produktów i substancji takich jak glifosat lub organizmy zmodyfikowane genetycznie (GMO), mimo że państwa członkowskie nie były w stanie zająć stanowiska za decyzją ani przeciwko niej.
Wniosek ten został ogłoszony jako jedna z głównych inicjatyw w programie prac Komisji na rok 2017. Zostanie on obecnie przekazany do Parlamentu Europejskiego i Rady.
Więcej informacji: