Data publikacji: 19.01.2015

Unijne fundusze na modernizację kolei w Polsce

Komisja Europejska zatwierdziła przekazanie z Funduszu Spójności ponad 37 mln EUR na rewitalizację odcinka Kluczbork – Ostrzeszów na linii kolejowej nr 272 z Kluczborka do Poznania Głównego. Zmodernizowanych zostanie 60 km tej linii, łączącej Opolszczyznę z Wielkopolską.


Realizacja projektu skróci czas przejazdu oraz zapewni pasażerom większy komfort i lepszą jakość usług. Na modernizacji tej skorzystają przede wszystkim mieszkańcy, osoby dojeżdżające do pracy oraz przedsiębiorcy z tych dwóch regionów, ale także z regionów sąsiednich. Zakończenie prac przewiduje się pod koniec 2015 r.

Komisarz ds. polityki regionalnej, Corina Creţu, która zatwierdziła tę inwestycję, powiedziała: „Inwestycja na linii kolejowej na Opolszczyźnie i w Wielkopolsce pokazuje, jak polityka regionalna przyczynia sią do poprawy mobilności mieszkańców, zapewniając warunki do bezpiecznego, zrównoważonego i przyjaznego środowisku podróżowania. Rozwój kolei zwiększy także konkurencyjność i nada impuls gospodarce tych dwóch regionów, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi dla turystów i przedsiębiorców."

Inwestycja realizowana będzie jako część programu „Infrastruktura i środowisko" i będzie finansowana w ramach priorytetu „Transport przyjazny środowisku". Unia Europejska sfinansuje z Funduszu Spójności prawie 38 mln EUR z całkowitej kwoty inwestycji wynoszącej 65 mln EUR.

Kontekst:

Jest to „duży projekt", którego łączna wartość inwestycji (w tym VAT) wynosi powyżej 50 mln EUR i w związku z tym przyjmowany jest on w drodze specjalnej decyzji Komisji Europejskiej, natomiast projekty o niższej wartości są zatwierdzane na szczeblu krajowym lub regionalnym.

Projekt dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów, która nie jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Inwestycja zakłada przebudowę lub modernizację torów i podkładów, a także rozjazdów, peronów, urządzeń sterowania ruchem, przejazdów kolejowo-drogowych oraz innych obiektów
inżynieryjnych i elementów sieci trakcyjnej.

Ponadto projekt ten będzie zgodny ze specyfikacją techniczną w zakresie interoperacyjności (TSI) w odniesieniu do:

  • podsystemu „Infrastruktura" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (CR INF TSI);
  • osób o ograniczonej możliwości poruszania się transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych i transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości (PRM TSI).

Decyzja o współfinansowaniu tego projektu obowiązuje w ramach okresu programowania 2007-2013.

Polsce przyznano około 67 mld EUR w ramach finansowania polityki spójności w latach 2007–2013 oraz 77,3 mld EUR (w cenach bieżących) na lata 2014-2020.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.