Data publikacji: 23.04.2015

Wielka Brytania-być czy nie być w UE?

W 2017 r. rząd Wielkiej Brytanii rozpisze referendum w sprawie członkostwa w Unii Europejskiej, jeżeli Partia Konserwatywna wygra brytyjskie wybory parlamentarne w 2015 roku - zapowiedział David Cameron.


Raport „Britain’s Future in Europe”
 
 
W Wielkiej Brytanii toczy się dyskusja publiczna na temat ewentualnego wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej. Eksperci podpowiadają również inne rozwiązania – zreformowanie UE lub renegocjacje warunków członkostwa Wielkiej Brytanii we Wspólnocie. Czy jednak takie rozwiązania opłacają się Zjednoczonemu Królestwu? Próbą odpowiedzi na to pytanie jest opublikowany przez Centrum Studiów nad Polityką Europejską raport „Britain’s Future in Europe”. Zawarto w nim również możliwe scenariusze, którymi może posłużyć się Londyn względem Unii Europejskiej.
 
Reforma UE
 
 
Reforma UE jest najkorzystniejszym scenariuszem dla Wielkiej Brytanii. Polega ona na zmianie funkcjonowania Unii jako całości. Największe zmiany miałyby zajść na rynku pracy i polityki społecznej. Londyn ma na tym polu swoje sukcesy - regulacje w zakresie rynku pracy są w coraz większym stopniu uznawane za tzw. soft law (niewiążące uregulowania prawne), a polityka elastycznego rynku pracy preferowanego przez Londyn jest wcielania w życie. Ponadto musiałyby się zmienić zasady funkcjonowania obszarów rolnictwa i rybołówstwa. W tym sektorze Wielka Brytania również wymusiła zmiany. W 2005 r. podczas szczytu G7 w Londynie Wielka Brytania złożyła propozycję radykalnej reformy Wspólnej Polityki Rolnej, która polegałaby m.in. na zlikwidowaniu dopłat do produkcji czy eksportu dla rolników. Prace nad reformą trwały wiele lat i ostatecznie 1 stycznia 2015 r. weszła w życie reforma Wspólnej Polityki Rolnej, co było ściśle powiązane z negocjacjami wieloletniego budżetu UE na lata 2014-2020. Część postulatów Wielkiej Brytanii udało się przeforsować np. nowy system płatności bezpośrednich. W krajach, w których przed reformą dopłata do hektara wynosiła mniej niż 90 % średniej płatności w Unii, różnica pomiędzy tym poziomem, a 90 % średniej unijnej ma zostać zmniejszona o 1/3. Ma to na celu zmniejszenie różnic w wysokości dopłat na hektar między państwami członkowskimi. Oprócz tego nowy budżet UE stał się redystrybucyjny i doszło do zmiany alokacji środków pomiędzy państwami członkowskimi. Dodatkowym elementem motywującym jest fakt, że polityki z tego obszaru były wypracowywane przed 1973 rokiem, czyli jeszcze przed akcesją tego kraju do UE.
 
Zmiana warunków członkostwa w UE
 
 
Zmiana ta polegałaby na specjalnym traktowaniu danego państwa członkowskiego lub skorzystaniu z możliwości opt-out w odniesieniu do niektórych praw i polityk UE. Możliwości takie były stosowane w przeszłości przez Wielką Brytanię, np. w odniesieniu do budżetu Wspólnoty lub uczestnictwa w unii walutowej i Schengen. Autorzy raportu są zgodni – to właśnie możliwość pozostawania poza unią walutową w połączeniu z możliwością uczestnictwa w jednolitym rynku europejskim, pozwoliło i pozwala Wielkiej Brytanii na korzystanie z największych zalet UE.
 
Odebranie władzy Brukseli
 
 
Jest to mało prawdopodobny scenariusz, gdyż Londyn odzyskałby kompetencje w obszarach mało znaczących. Kompetencje UE dzielą się na trzy grupy: wyłączne (tylko Bruksela może tworzyć prawo w danym obszarze), dzielone (tworzenie prawa odbywa się na poziomie poszczególnych państw i UE) i wspomagające (tworzenie prawa to domena państw członkowskich). Odebranie władzy Brukseli oznaczać by mogło zabranie jej sektorów, na które ma kompetencje wyłączne. Obejmują one jednak w dużej mierze obszary, w których Wielka Brytania nie uczestniczy (np. w unii walutowej).
 
 
W kolejnej części zostaną opisane inne scenariusze dla Wielkiej Brytanii m.in. „Brexit” – wyjście z UE, Członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym i opcja „szwajcarska”.
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.