Data publikacji: 23.07.2010

Wsparcie dla służb ratowniczych

WORKPAD to projekt badawczy, w ramach którego opracowano programy komputerowe pomagające ratownikom pracującym czasie klęsk żywiołowych na szybsze komunikowanie się między sobą.


Koordynacja działań i komunikacja są szczególnie istotne, gdy na miejscu tragedii działają jednocześnie zespoły ratunkowe reprezentujące różne służby, organy cywilne oraz organizacje pozarządowe.
 
Wsparcie dla służb ratowniczych
           
Dzięki unijnym środkom w wysokości 1,85 mln euro badaczom udało się połączyć dziesiątki baz danych z różnych organizacji za pomocą technologii „peer-to-peer”, co umożliwi skrócenie czasu reakcji i zapobiegnie powielaniu wysiłków. Dzięki ustanowieniu jednego centralnego punktu kontaktowego, który odbiera informacje, a następnie wysyła je do wszystkich służb ratunkowych, będzie można szybko i skutecznie uratować większą liczbę osób. Technologię tę z powodzeniem wypróbowano już na południu Włoch, a od teraz można z niej korzystać na całym świecie.
 
- W przypadku trzęsienia ziemi, pożaru lasu czy powodzi musimy być w stanie wykorzystać wszystkie dostępne środki, tak aby ocalić jak największą liczbę osób i aby natychmiastowo zapewnić pomoc służb ratunkowych. Korzystając ze środków unijnych przeznaczonych na badania, opracowano znakomite narzędzie TIK, dzięki któremu służby ratunkowe będą w stanie reagować szybciej i skuteczniej. Jest to przykład na to, jak badania i innowacje mogą przyczynić się do wprowadzenia agendy cyfrowej w Europie – Wiceprzewodnicząca Komisji Neelie Kroes, która odpowiada za agendę cyfrową.
 
Aby zwiększyć szanse przeżycia ludzi uwięzionych w budynkach zawalonych po trzęsieniu ziemi, należy do nich dotrzeć tak szybko, jak to możliwe. Powstaje jednak pytanie, jak skoordynować wysiłki różnych służb ratunkowych i uniknąć sytuacji, w której w jednym miejscu jest zbyt wielu ratowników, a w innym za mało. Kluczem do zapewnienia optymalnej reakcji w przypadku klęski żywiołowej jest połączenie systemów informatycznych i baz danych stosowanych przez różne służby ratunkowe, tak aby wszystkie zaangażowane podmioty miały pełen ogląd sytuacji.
 
W ramach finansowanego przez UE projektu badawczego WORKPAD opracowano sieć łączącą te różne systemy informatyczne. Dzięki ustanowieniu centralnego punktu koordynacyjnego ratownicy będący w terenie mogą się między sobą komunikować za pomocą urządzeń przenośnych (zwykle palmtopów).
 
Przykładowo, dzięki wykorzystaniu technologii „geo-tagging” kierujący pracą służb ratunkowych będą mogli stale monitorować działania poszczególnych ratowników, co zapewni im informacje na temat tego, gdzie znajduje się dany ratownik i jakie zadania wykonuje w danym momencie. Informacje przekazywane za pomocą tej sieci przy użyciu technologii „peer-to-peer” (P2P) mogą również obejmować takie dane jak nazwiska osób mieszkających w zawalonym budynku mieszkalnym, listy uczniów w szkołach, numery telefonów, mapy i inne istotne informacje.
 
W ramach WORKPAD opracowano również program, który określa zadania, przydziela obowiązki i zapewnia ratownikom szczegółowy plan działania. Program jest aktualizowany w czasie rzeczywistym, tak więc jeżeli gdzie indziej zajdzie pilniejsza potrzeba, ratownicy mogą zostać wezwani w inne miejsce.
 
Wyniki powyższego programu badawczego opracowanego w ramach WORKPAD z powodzeniem przetestowano w południowych Włoszech, czyli w regionie, który często dotykany jest przez pożary lasów, a czasami nawet trzęsienia ziemi, i gdzie często interweniują służby ratunkowe. Opracowana w ramach WORKPAD technologia jest gotowa do użycia. Jej zastosowanie rozważają obecnie Republika Czeska oraz włoski region Kalabria.
 
Dodatkowe informacje
 
Prace nad projektem WORKPAD trwały od 2006 do 2009 r. i prowadzone były przez badaczy z uniwersytetów we Włoszech i w Austrii, z małych i średnich przedsiębiorstw w Republice Czeskiej i w Hiszpanii, z firm komputerowych oraz z włoskiego regionu Kalabria.
 
W ramach projektu badawczego opracowano gotowe do użytku technologie informacyjno-komunikacyjne, które usprawnią koordynację działań różnych służb ratunkowych w przypadku klęski żywiołowej. Całkowity koszt projektu wyniósł 3,16 mln euro, z czego 1,85 mln pokryto ze środków Komisji dostępnych w ramach programu finansowania badań ( szósty program ramowy na lata 2001-2006).
 
Więcej na temat sukcesów w dziedzinie badań dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych finansowanych przez UE będzie można dowiedzieć się podczas ICT 2010 – największej europejskiej imprezy branżowej poświęconej badaniom w dziedzinie TIK – która odbędzie się w Brukseli w dniach od 27 do 29 września 2010 r.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.