Data publikacji: 23.06.2014
Podwyższenie czesnego – jeżeli zrównoważy je odpowiednie wparcie dla studentów – na ogół nie wpływa negatywnie na podejmowanie studiów wyższych, nawet wśród studentów z grup o niższym statusie społeczno-ekonomicznym, chyba że podwyżki są wyjątkowo duże.
Jednak wzrost opłat może spowodować, że studia podejmie mniejsza liczba starszych studentów. Do takich wniosków prowadzi międzynarodowe badanie, którego wyniki opublikowała dziś Komisja Europejska. W badaniu podkreślono, że dotacje lub pożyczki mają podstawowe znaczenie dla zrównoważenia negatywnego wpływu czesnego lub podwyżek czesnego na podejmowanie studiów, zwłaszcza w przypadku osób ze słabszych grup społecznych.
W ramach finansowanego przez Komisję badania, przeprowadzonego przez niezależnych naukowców, analizowano wpływ zmian stawek czesnego w dziewięciu krajach z różnymi modelami finansowania w ciągu ostatnich 15 lat (Austria, Kanada, Zjednoczone Królestwo-Anglia, Finlandia, Niemcy, Węgry, Polska, Portugalia i Korea Południowa).
Androulla Vassiliou, komisarz UE ds. edukacji, kultury, młodzieży i sportu, skomentowała: „Czesne to rzeczywistość dla dużej części studentów w Europie – i budzi ono liczne kontrowersje. To badanie kwestionuje pewne powszechne założenia i dostarcza cennych informacji na rzecz toczącej się obecnie w UE debaty, jak najlepiej finansować szkolnictwo wyższe, tak aby uczelnie zapewniały jak największej liczbie studentów jak najlepsze wykształcenie, przy jednoczesnym zagwarantowaniu sprawiedliwego dostępu do edukacji".
Najważniejsze wyniki badania:
Kontekst
Badanie pt. „Czy zmiany w rozkładzie opłat mają wpływ na zachowanie studentów i uczelni wyższych?" zostało przeprowadzone dla Komisji Europejskiej przez Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW) z siedzibą w Hanowerze i Higher Education Strategy Associates (HESA) z Toronto w Kanadzie. W badaniu wykorzystano dane ilościowe i jakościowe, by zbadać wpływ zmian w wysokości czesnego na kandydatów na studia, studentów i uczelnie. W każdym przypadku zespół badawczy korzystał z dostępnych danych w celu zweryfikowania ogólnych teorii na temat skutków czesnego.
Wyniki badania przedstawiono w formie sprawozdania głównego, zawierającego streszczenia w języku angielskim, francuskim i niemieckim, oraz w formie dziewięciu szczegółowych sprawozdań krajowych, które obejmują wiele aspektów rozkładu kosztów w odpowiednich systemach szkolnictwa wyższego.
Badanie jest częścią działań stanowiących następstwo planu modernizacji europejskich systemów szkolnictwa wyższego, przyjętego przez Komisję we wrześniu 2011 r. Nie opowiedziano się w nim za określonym systemem finansowania lub systemem podziału opłat w szkolnictwie wyższym. W Europie istnieją różne modele finansowania – to państwa członkowskie decydują, jaki jest dla nich najwłaściwszy.
Dodatkowe informacje
Badanie Komisja Europejska: Edukacja i szkolenia
Strona internetowa komisarz Androulli Vassiliou
Androulla Vassiliou na Twitterze:@VassiliouEU