Data publikacji: 29.01.2015

Wsparcie UE na rozwój portów

Ponad 2 miliony euro zostaną przeznaczone na współfinansowanie rozwoju portów morskich Trelleborg (Szwecja) i Świnoujście (Polska) w celu zwiększenia ich konkurencyjności i stabilnego funkcjonowania, a także poprawienia połączenia morskiego między obydwoma krajami.


Projekt obejmuje prace i badania mające na celu rozwój infrastruktury i zmodernizowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w porcie w Trelleborgu, a także przygotowanie gruntu pod budowę obiektu do magazynowania płynnego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu.
 
Wsparcie UE na rozwój portów
Projekt zakłada przedłużenie toru wodnego i budowę dwóch falochronów i dwóch głowic pirsu w porcie w Trelleborgu w celu zapewnienia bezpiecznego i wydajnego manewrowania statkiem oraz zwiększenia przepustowości i dostępności portu. Terminal intermodalny portu zostanie powiększony i rozszerzony o nowe systemy odpływowe i kanalizacyjne. Zmiany te pozwolą na oczyszczanie 70% wody pochodzącej ze sztormów i opadów przed jej wypuszczeniem do Bałtyku.
 
W ramach projektu zostanie też zmodernizowane działanie portu, aby zwiększyć bezpieczeństwo i jakość obsługi przyczep. Nowe obiekty pozwolą na bezpośrednią koordynację i przesyłanie raportów do innych podmiotów w łańcuchu transportowym.
 
Część projektu zostanie poświęcona ustanowieniu nowego, najnowocześniejszego systemu zarządzania ruchem w Trelleborgu, który wzmocni połączenie morskie Trelleborg–Świnoujście i pozwoli obsłużyć spodziewany wzrost ruchu o 40%.
 
Zostanie także zlecone badanie sposoby magazynowania LNG w porcie Świnoujście.
 
 
Projekt ten jest częścią większej inicjatywy, mającej na celu poprawę wydolności, bezpieczeństwa, wydajności i wpływu na środowisko oraz jakości infrastruktury i usług w obu portach i ich bezpośrednim otoczeniu lądowym. Planowane zmiany mają zapewnić długoterminową konkurencyjność i stabilne funkcjonowanie obu portów. Projekt będzie również niezwykle ważny dla sieci szkieletowej TEN-T, ponieważ przyczyni się do lepszej integracji korytarzy transportowych i koncentracji przepływu ładunków na głównych osiach transportowych.
 
Projekt wybrano do współfinansowania ze środków UE z pomocą zewnętrznych ekspertów w ramach wieloletniego zaproszenia do składania wniosków TEN-T 2013, priorytet „Autostrady morskie”. Jego realizacja będzie monitorowana przez INEA, Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci utworzoną przez Komisję Europejską.
 
Projekt ma zostać ukończony do końca 2015 r.
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.