Data publikacji: 27.05.2021

Wzrasta handel samochodami elektrycznymi I hybrydowymi

W roku 2020 z Unii Europejskiej (UE) wyeksportowano blisko 5,2 miliona samochodów (o napędzie benzynowym, diesla, elektrycznym i hybrydowym), podczas gdy import na terytorium UE wyniósł 3 miliony aut.


 

Większość eksportowanych samochodów to samochody o napędzie benzynowym (64% eksportu poza granice UE), na drugim miejscu klasyfikują się pojazdy o napędzie diesla (22%), a na trzecim – samochody elektryczne i hybrydowe (14%). W kwestii importu na terytorium UE, większość aut stanowią auta z silnikami benzynowymi (53%), drugimi co do kolejności są auta elektryczne i hybrydowe (30%), a samochody z silnikiem diesla wynoszą 18% ogółu importu.

Ogółem wyeksportowano 725 000 aut elektrycznych i hybrydowych, a przyglądając się im bliżej – prawie połowa z nich to samochody hybrydowe (49%), a samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in wynoszą odpowiednio 27% i 24%. Jeśli chodzi o import – z 892 000 importowanych samochodów elektrycznych I hybrydowych, połowa z nich to samochody hybrydowe (50%), jedna trzecia – elektryczne (34%), a pozostałą część stanowiły samochody hybrydowe typu plug-in (16%).

Najnowsze trendy w handlu samochodami z bliska

Pomimo ogólnej tendencji spadkowej w handlu, spowodowanej wprowadzeniem środków bezpieczeństwa związanych z przeciwdziałaniem chorobie COVID – 19, unijny import i eksport samochodów elektrycznych i hybrydowych cały czas stopniowo wzrastał. W porównaniu do roku 2017, eksport aut elektrycznych oraz hybrydowych poza granice UE odnotował prawie pięciokrotny wzrost z 150 000 aut w roku 2017 r. do 725 000 aut w 2020 r., podczas gdy import do UE potroił się – z 301 000 samochodów w 2017 r. do 892 000 w 2020r.

Połowa aut elektrycznych i hybrydowych importowana z Japonii I USA

W roku 2020 głównymi kierunkami eksportu aut elektrycznych i hybrydowych było Zjednoczone Królestwo (39% eksportowanych samochodów), Stany Zjednoczone (16%), Norwegia (10%) i Chiny (9%).

Prawie połowa samochodów elektrycznych i hybrydowych importowanych do UE pochodzi z Japonii i Stanów Zjednoczonych (23% przypada na każdy z tych krajów), następnie z Korei Południowej (15%), Zjednoczonego Królestwa (14%), Turcji (10%) i Chin (9%).

Więcej informacji:

  • Satystyki – handel międzynarodowy
  • Baza danych  - handel międzynarodowy
  • statystyki – handel międzynarodowy
  • baza danych – handel międzynarodowy
  • nomenklarura produktów I kodów : samochody benzynowe: 87032110, 87032190, 87032210, 87032290, 87032311, 87032319, 87032390, 87032410, 87032490; samochody diesla: 87033110, 87033190, 87033211, 87033219, 87033290, 87033311, 87033319, 87033390; samochody hybrydowe: 87034010, 87034090, 87035000; samochody hybrydowe typu plug in: 87036010, 87036090, 87037000; i samochody elektryczne: 87038010, 87038090. 

W okresie, w którym niniejszy artykuł został zredagowany i opublikowany, Zjednoczone Królestwo jest traktowane przez UE jako zewnętrzne państwo partnerskie. Zjednoczone Królestwo było jednak nadal częścią rynku wewnątrzwspólnotowego do końca okresu przejściowego (31 grudnia 2020), co oznacza, że dane dotyczące handlu ze Zjednoczonym Królestwem nadal opierały się na pojęciach statystycznych mających zastosowanie w handlu pomiędzy państwami członkowskimi UE. Analogicznie, dobra importowane na terytorium UE z krajów trzecich są sklasyfikowane wg. państwa pochodzenia, natomiast dane dot. Zjednoczonego Królestwa odzwierciedlają państwo wysyłki. W praktyce oznacza to, że dobra importowane do UE ze Zjednoczonego Królestwa zostały fizycznie przetransportowane na terytorium UE, ale część z nich mogła być innego pochodzenia niż brytyjskie. Z tego powodu dane dot. handlu ze Zjednoczonym Królestwem nie są w pełni porównywalne z danymi dot. partnerów handlowych spoza UE.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.