Data publikacji: 29.03.2012
Według nowych danych opublikowanych dziś przez Komisję Europejską w ubiegłym roku odnotowano znacznie wolniejsze postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach (jedynie -2 proc.) w porównaniu z bardzo obiecującym spadkiem liczby śmiertelnych wypadków w całej UE obserwowanym w czasie ostatniej dekady (średnio -6 proc.).
Co gorsza w niektórych państwach członkowskich, takich jak Niemcy i Szwecja, szczycących się bardzo dobrymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa na drogach odnotowano znaczny wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Również w innych państwach członkowskich, takich jak Polska i Belgia, które i tak mają znacznie gorsze wyniki w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła. Problemem są nadal wypadki motocyklowe: tu liczba ofiar śmiertelnych od ponad dekady się nie zmniejsza.
Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas powiedział: „Opublikowane dane są sygnałem alarmowym. Jest to najniższy spadek liczby śmiertelnych wypadków drogowych odnotowany w ciągu dziesięciolecia.Codzienne na drogach Europy ginie 85 osób. To nie do przyjęcia.Realizacja celu przewidującego, że do 2020 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych ponownie spadnie o połowę, wymaga znacznego nasilenia działań na szczeblu unijnym i krajowym.Zamierzam zwrócić się na piśmie do ministrów wszystkich państw członkowskich z prośbą o informacje na temat krajowych planów wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa drogowego na 2012 r.Chcę mieć pewność, że nawet w czasach kryzysu gospodarczego te ważne działania, mające zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie zostaną zaniechane.Na szczeblu UE w 2012 r. zamierzam skoncentrować się przede wszystkim na problemie wypadków motocyklowych: obecny trend należy odwrócić, a liczba ofiar śmiertelnych musi zacząć spadać”.
Załączona tabela „Ofiary śmiertelne na drogach w podziale na państwa” przedstawia dane liczbowe dla całej UE w rozbiciu na poszczególne państwa i obrazuje postępy poczynione od 2001 r. Obejmuje też najnowsze dane za 2011 r.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat w ramach unijnego planu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2001-2011 osiągnięto znaczne postępy. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych spadła o prawie 45 proc., co oznacza, ze uratowano życie 125 000 osobom.
Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE zmniejszała się średnio o 6 proc. rocznie. W niektórych latach spadek ten osiągnął aż 11 proc. (w 2010 r.).
Europejski plan działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020
W lipcu 2010 roku Komisja przyjęła ambitne plany, zgodnie z którymi liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach Europy ma się zmniejszyć o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Proponowane inicjatywy ujęto w „Kierunkach europejskiej polityki w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2010”. Przewidują one bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów, udoskonalone szkolenia użytkowników dróg oraz skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Aby zrealizować powyższy program, Komisja ściśle współpracuje z państwami członkowskimi.
Program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020:
Program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmuje zbiór inicjatyw, które dotyczą poprawy bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg.
Zaproponowano siedem celów strategicznych. Są to:
- poprawa środków bezpieczeństwa dla samochodów ciężarowych i osobowych,
- budowa bezpieczniejszych dróg,
- rozwój inteligentnych pojazdów,
- lepsze zasady egzaminowania i szkolenia kierowców,
- skuteczniejsze egzekwowanie przepisów,
- ograniczenie liczby rannych,
- nowe działania dotyczące motocyklistów.
Kolejne działania
Wzmożone zostaną prace związane z wdrożeniem europejskiego programu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020. Ponadto wiceprzewodniczący ogłosił zamiar zintensyfikowania wysiłków w zakresie egzekwowania przepisów na szczeblu krajowym oraz starań dotyczących motocyklistów, czyli najbardziej narażonych użytkowników dróg.
Państwo członkowskie
|
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
|
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych |
||||
|
2001 |
2010 |
2011 ( dane tymczasowe) |
2001-2010 |
Średni roczny spadek |
2010-2011 ( dane tymczasowe) |
Belgia |
145 |
75 |
77 |
-45% |
-6% |
4% |
Bułgaria |
124 |
103 |
88 |
-23% |
-3% |
-15% |
Republika Czeska |
130 |
76 |
73 |
-40% |
-5% |
-4% |
Dania |
81 |
46 |
40 |
-41% |
-6% |
-18% |
Niemcy |
85 |
45 |
49 |
-48% |
-7% |
10% |
Estonia |
146 |
58 |
75 |
-61% |
-10% |
29% |
Irlandia |
107 |
47 |
42 |
-49% |
-7% |
-13% |
Grecja |
172 |
111 |
97 |
-33% |
-4% |
-13% |
Hiszpania* |
136 |
54 |
50 |
-50% |
-9% |
-6% |
Francja |
134 |
62 |
61 |
-51% |
-8% |
0% |
Włochy* |
125 |
68 |
65 |
-42% |
-6% |
-4% |
Cypr |
140 |
75 |
88 |
-39% |
-5% |
18% |
Łotwa |
236 |
97 |
80 |
-61% |
-10% |
-18% |
Litwa |
202 |
90 |
92 |
-58% |
-9% |
-3% |
Luksemburg |
159 |
64 |
70 |
-54% |
-8% |
13% |
Węgry |
121 |
74 |
64 |
-40% |
-6% |
-14% |
Malta |
41 |
36 |
41 |
-6% |
-1% |
13% |
Holandia* |
62 |
32 |
33 |
-46% |
-7% |
2% |
Austria |
119 |
66 |
62 |
-42% |
-6% |
-6% |
Polska |
145 |
102 |
109 |
-29% |
-4% |
7% |
Portugalia |
163 |
79 |
74 |
-44% |
-6% |
-6% |
Rumunia |
109 |
111 |
94 |
-3% |
0% |
-15% |
Słowenia |
140 |
67 |
69 |
-50% |
-7% |
1% |
Słowacja |
114 |
68 |
59 |
-40% |
-5% |
-6% |
Finlandia |
84 |
51 |
54 |
-37% |
-5% |
6% |
Szwecja |
66 |
28 |
33 |
-54% |
-8% |
18% |
Wielka Brytania* |
61 |
31 |
32 |
-47% |
-7% |
5% |
UE |
112 |
62 |
61 |
-43% |
-6% |
-2% |
* Dane wstępne oparte na najnowszych dostępnych danych. Dane dotyczące Wielkiej Brytanii i Holandii oszacowano w oparciu o dane od stycznia do września. Szacunki dotyczące Włoch i Hiszpanii oparto na danych zebranych przez policję, z wyjątkiem obszarów miejskich.
Tabela 1. Obserwowane trendy w zakresie śmiertelności na drogach UE (wszyscy użytkownicy, lata 2000-2010)
Tabela pokazuje spadek od 2001 r. liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach samochodowych, z udziałem pieszych, rowerów i motorowerów. Takiego spadku nie odnotowano w przypadku motocykli.